• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • وبگردی
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۱۵۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۲
خوزستان » اقتصادی

ضرورت احیای پروژه ملی بندر خشک در خوزستان

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان خواستار تشکیل کارگروهی ویژه از سوی دولت و پیگیری مجمع نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برای احیای پروژه ملی بندر خشک اندیمشک شد.

ضرورت احیای پروژه ملی بندر خشک در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما استان خوزستان، شهلا عموری با گله‌مندی از تأخیر طولانی در اجرای پروژه بندر خشک استان، اظهارکرد: در حالی که استان‌های دیگر مانند تهران با بندر خشک آپرین و یزد با بندر خشک پیشگامان از مزایای این زیرساخت بهره‌مند شده‌اند، پروژه بندر خشک خوزستان همچنان متوقف مانده است.

وی ادامه داد: اندیمشک سال‌هاست به دلیل موقعیت استراتژیک به‌عنوان گزینه اصلی این پروژه مطرح بوده، اما ضعف زیرساخت‌ها، به‌ویژه در بخش ریلی، مانع پیشرفت کار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی امکان‌سنجی احداث بندر خشک در اندیمشک را بازنگری کند، تصریح کرد: در صورت وجود موانع برای راه اندازی بندر خشک اندیمشک، مناطق دیگری مانند اهواز یا شوش به عنوان جایگزین برای اجرای این پروژه ملی مورد بررسی قرار گیرد.

اهمیت استراتژیک بندر خشک برای خوزستان

عموری با اشاره به پتانسیل‌های خوزستان، اظهارکرد: این استان با دسترسی به بندر امام خمینی (ره) و نزدیکی به کشور‌های همسایه مانند عراق، می‌تواند به هاب لجستیکی منطقه تبدیل شود؛ بندر خشک با ظرفیت جابه‌جایی ۳۰ میلیون تن بار در سال، نه‌تنها هزاران فرصت شغلی ایجاد می‌کند، بلکه با انتقال عملیات گمرکی و انبارداری به داخل کشور، ازدحام بنادر دریایی را کاهش داده و کارایی آنها را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه انتقال کالا‌ها از طریق شبکه ریلی، هزینه‌های حمل‌ونقل و زمان ترخیص را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد، گفت: وجود اراضی کشاورزی وسیع، سد‌های دز، کرخه و بالارود و صنایع موجود، امکان صادرات محصولات را تقویت می‌کند؛ همچنین، پراکندگی مراکز لجستیکی، امنیت زنجیره تامین کشور را از منظر پدافند غیرعامل بهبود می‌بخشد.

محرومیت خوزستان از تسهیلات لجستیکی

عموری با اشاره به تسهیلات جدید کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای فعالان اقتصادی، افزود: کشتیرانی اعلام کرده که کالا‌ها با تخفیفات ویژه در بنادر خشک تحویل داده می‌شود تا دسترسی تجار به بار‌های ارسالی تسهیل شده و انباشت کالا در بنادر اصلی کاهش یابد. این تسهیلات شامل قیمت‌های رقابتی، تحویل کالا در نزدیک‌ترین بندر خشک، تخفیفات کرایه حمل، قرارداد با شرکت انبار‌های عمومی برای تحویل کانتینر و وصول هزینه‌های ترخیص و THC پس از تخلیه در مقصد است.

وی ادامه داد: متاسفانه، خوزستان به دلیل فقدان بندر خشک از این تسهیلات محروم مانده است. این در حالی است که کشتیرانی برای جلوگیری از انباشت کانتینر در بنادر جنوبی، اولویت تخصیص کانتینر و بارگیری را به مشتریان متقاضی حمل سراسری اختصاص داده و مشوق‌هایی ارائه کرده است؛ این محرومیت، ضرورت تسریع در احداث بندر خشک در خوزستان را بیش از پیش نشان می‌دهد.

عموری با اشاره به موقعیت اندیمشک، اظهارکرد: اندیمشک با دسترسی به راه‌آهن سراسری، آزادراه تهران-جنوب، فرودگاه دزفول و زمین‌های وسیع، گزینه‌ای ایده‌آل برای بندر خشک بود، اما ضعف زیرساخت‌های ریلی و عدم تأمین به‌موقع منابع، این پروژه را متوقف کرده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی باید بررسی کند که آیا این موانع قابل رفع هستند یا خیر؛ در غیر این صورت، مناطق دیگری مانند اهواز با شبکه ریلی و جاده‌ای توسعه‌یافته و بازار مصرف بزرگ، یا شوش با قرارگیری در کریدور شمال-جنوب، می‌توانند به‌عنوان گزینه‌های جایگزین مطالعه شوند.

توجیه اقتصادی پروژه بندر خشک اندیمشک

عموری با اشاره به توجیه اقتصادی پروژه بندر خشک اندیمشک، گفت: به رغم اینکه در قالب برنامه توسعه ششم کشور برای این پروژه منابع نیز تعیین شده بود، اما پروژه پیشرفتی نداشته است.

وی افزود: در برنامه‌های توسعه کشور ظرفیت‌هایی برای حمایت از زیرساخت‌های لجستیکی پیش‌بینی شده، اما تخصیص ناکافی منابع و نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها، پروژه را به تاخیر انداخته است؛ دولت باید با تشکیل کارگروهی ویژه، موانع را رفع کرده و با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی، این پروژه را اجرایی کند.

عموری تاکید کرد: این پروژه نه تنها برای توسعه اقتصادی منطقه بلکه برای تسهیل تجارت و کاهش هزینه‌های لجستیکی ضروری است و باید توجه داشت به دلیل ماهیت کلی وظایف وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل و لجستیک، این وزارتخانه نقش محوری‌تری در این زمینه ایفا می‌کند، اما همکاری تنگاتنگ با سایر دستگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
همایش تجلیل از عوامل ثبت جهانی دره خرم‌آباد به زودی در لرستان
ایلخچی قابلیت تبدیل به قطب تولید پسته آذربایجان‌شرقی را دارد
شناسایی متخلف شکار غیرمجاز کل وحشی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
حذف رمز بیش از ۹۸۰ کارت سوخت در آبادان
روزی که همه دست‌ها یک مشت شدند
خبر‌هایی از برنامه ریزی برای توسعه انرژی های خورشیدی در سمنان
بررسی چالش‌ها و راهکارهای ارتقای سلامت و کیفیت زندگی در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی و سلامت زنان و خانواده
پیش بینی وزش باد شدید همراه با بارش‌های رگباری در استان
تمدید مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی
آسمان چهارمحال و بختیاری صاف تا کمی ابری
دو دهه انتظار اعضای تعاونی مسکن ایمن بصیر مشهد
۴۸ درصد نماد‌های بازار سرمایه مثبت
برزگر به ذوب‌آهن پیوست
هزینه ۱۷۰ میلیاردی شهرداری برای ناوگان شهری
صادق محرمی به تراکتور پیوست
برداشت انواع حبوبات از مزارع شهرستان خدابنده
تبریک وزارت ورزش و جوانان به مناسبت قهرمانی کشتی‌گیران جوان
همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای، گامی برای ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای در بازار سرمایه
برتری پرگل ملی پوشان ایران مقابل بوتان
اعلام زمان قرعه کشی لیگ برتر فوتبال ایران جام خلیج فارس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
شرایط پیش‌فروش خودرو‌های کوئیک و ساینا S اعلام شد
سردار رادان: پیروز قطعی دفاع مقدس ۱۲ روزه ملت ایران بود
سفر جولانی به جمهوری آذربایجان
نتانیاهو مسئولیت ترور دانشمندان ایرانی را برعهده گرفت
توانمندی نظامی ایران، اینترنشنال هم لب به اعتراف گشود؟!
هشدار مقام قطری درباره طرح تجزیه برخی کشور‌ها
دو غافلگیری بزرگ، آمریکا را در نبرد اخیر شکست داد
قرعه کشی محصولات ایران خودرو انجام شد
جنگ ۱۲ روزه موجب انسجام ملی شد
حکم اعدام قاتل دختر بچه بوکانی اجرا شد
انتشار فراخوانی بین المللی برای بازطراحی ساختمان شیشه‌ای
رژیم صهیونی به دنبال تجزیه ایران بود
برگه‌های سرشماری اتباع خارجی از درجه اعتبار ساقط است
سخنگوی قوه قضائیه: شبکه‌های دشمن در داخل شناسایی شدند
حتی سالن مسابقات را هم ندیدیم؛ ایرانیان مرد روز‌های سخت هستند
سفر جولانی به جمهوری آذربایجان  (۵ نظر)
سفیر کره شمالی: در صورت نقض آتش‌بس، در کنار ایران هستیم  (۴ نظر)
امکان نصب پنل‌های خورشیدی ۵ کیلوواتی برای مجتمع‌های مسکونی  (۲ نظر)
سرلشکر موسوی: روحیه نیرو‌های مسلح عالی است  (۲ نظر)
همکاری با آژانس از طریق شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود  (۲ نظر)
غبار کارخانه نسوز در گلوی مردم دهاقان  (۲ نظر)
اختلال در سامانه فرابانک مانعی برای دریافت وام ازدواج  (۲ نظر)
خروج اتباع افغانستانی غیرمجاز از مرز دوغارون  (۱ نظر)
ضربه کاری نیرو‌های مسلح منجر به درخواست آتش بس شد  (۱ نظر)
نتانیاهو مسئولیت ترور دانشمندان ایرانی را برعهده گرفت  (۱ نظر)
انفجار گاز در برج پامچال چیتگر با هفت مصدوم  (۱ نظر)
اجازه نخواهیم داد یک وجب از خاک ایران جدا شود  (۱ نظر)
آغاز ثبت‌نام تسهیلات ساخت برای تکمیل واحد‌های مسکونی نیمه‌تمام  (۱ نظر)
به کارگیری اتباع غیرمجاز در بازار کار استان تهران ممنوع است  (۱ نظر)
تولید ۲۹۵ فراورده حیاتی با کمک بافت پیوندی  (۱ نظر)