پخش زنده 				 				
 		 					امروز: 					 						 					 					- 					 				
 			همایش پاسداشت مقام معلم در اردبیل برگزار و از ۱۴۰ معلم برتر از مناطق ۱۹ گانه استان تجلیل شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل ۱۴۰ نفر از معلمان نمونه و برگزیده استان اردبیل طی آیینی به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم با حضور جمعی از مسئولان استانی و مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در محل مدرسه دارالفنون اردبیل تجلیل شدند.
استاندار اردبیل در آیین تجلیل از معلمان نمونه استان اردبیل، نیروی انسانی را سرمایه اصلی توسعه هر کشور خواند و گفت: تربیت نیروی انسانی توانمند، کارآمد و با احساس مسئولیت اجتماعی و فردی برای توسعه جامعه و کشور ما بسیار مهم محسوب میشود و این نقش بی بدیل بر دوش معلمان نهاده شده است.
مسعود امامی یگانه بیان کرد: توسعه انسانی و ایفای نقش تربیتی در جامعه، بدون تحول آموزش و پرورش محقق نمیشود و بر همین اساس، دولت چهاردهم توجه ویژهای به امر تحول و تامین نیازمندی نظام تعلیم و تربیت کشور دارد.
وی با اشاره به نقش معلم در تربیت فرزندان و هدایتگری غیرمستقیم جامعه توسط معلمان از طریق تربیت نسل آینده اظهار کرد: به علت ایفای همین نقش حساس، شان معلم باید در همه حوزهها حفظ شود و نیازمندی و معیشت معلمان متناسب با این شان تامین شود.
استاندار اردبیل ارتقای سطح معیشت و تامین نیازمندی معلمان را از جمله اهداف عالیه دولت چهاردهم عنوان کرد و گفت: این هدف در افزایش ۵۲ درصدی بودجه امسال آموزش و پرورش مشهود است.
وی خواستار رفع دغدغه معیشتی معلمان شد و تاکید کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم که معلمان دغدغهای جز آموزش و تربیت فرزندان کشور نداشته باشند.
وی در ادامه تامین فضاهای آموزشی را در تربیت و آموزش نسل جدید و ایجاد انگیزه و محیط بانشاط برای دانشآموزان بسیار مهم خواند و بیان کرد: ظرف چهار سال آینده سه هزار و ۲۰۰ کلاس درس جدید در استان اردبیل احداث میشود تا سرانه آموزشی استان به سطح کشوری برسد.
استاندار اردبیل جمعآوری مدارس کانکسی و سنگی و تامین فضای آموزشی کافی را از اقدامات اجرایی مهم استان اردبیل در سال جاری برشمرد و اظهار کرد: در کنار این امر، تامین و پرداخت مطالبات معلمان از جمله اقدامات موثری بود که انجام شد.
وی تامین نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری نظام تعلیم و تربیت را یکی از سه تکلیف اساسی دولت چهارم برشمرد و اضافه کرد: دولت بر این امر توجه ویژه کرده و قرار است تا سه سال آینده، شاخصهای توسعهای استان اردبیل در این زمینه به متوسط کشوری و اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی برسد.
امامی یگانه، همچنین با تاکید بر لزوم تطابق بازار کار و آموزش و نیز مهارت آموزی فردی، اجتماعی دانش آموزان و گذر از محفوظات به سمت معلومات و ارتقای مهارت و هوش اجتماعی اظهار کرد: دولت چهاردهم گامهای مهمی را در تامین زیرساختها و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش برداشته است.

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش نیز در این آیین، روز معلم را مناسبتی فراتر از رویداد تقویمی خواند و گفت: معلمی مسیر خردورزی و عشق به روشنایی و دانایی است و به همین علت، مقام معلم ارج و منزلت بالایی دارد.
فیروز عطایی افزود: معلمان مسیر را برای دانشآموزان و آینده سازان جامعه ترسیم میکنند و دانشآموزان به دست همین معلمان وارد ساحت اندیشهورزی و حل مسائل زندگی فردی و اجتماعی خود میشوند.
وی معلمی را هنری والا و ارجمند خواند و اظهار کرد: هنر معلمی در مقایسه با سایر هنرها، منظومهای کامل محسوب میشود چرا که توام با روشنایی، دانایی، ایثار، مدیریت زندگی و آموزش زیست جمعی است.
مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، معلمی را عالیترین حرفه در سطح جهان عنوان کرد و ادامه داد: معلمی آنقدر شکوه و عظمت دارد که کمتر کسی میتواند حق آن را ادا کند و به همین علت سزاوار بالاترین ستایشها است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با اشاره به لزوم توجه به عدالت آموزشی در کشور، وجود مدارس با عناوین و نامهای متعدد را مغایر با عدالت آموزشی در کشور خواند.
صدیف بدری، وجود مدارس با عناوین متعدد را موجب خدشه به عدالت آموزشی و آسیب به روند آموزش فرزندان این کشور دانست و افزود: برخی تصمیمات در ایجاد مدارس متنوع به صورت خواسته و ناخواسته، امکانات را به سمت مدارس خاص هدایت کرده و عرف غطلی در جامعه رواج یافته است.
وی با اشاره به وعده وزیر آموزش و پرورش در جریان سفر به استان اردبیل در برقراری عدالت آموزشی و لزوم رقابت بین همه نوع دانشآموز در کلاس درس اظهار کرد: در سالهای گذشته در زمینه عدالت آموزشی غفلت شده و استعدادهای زیادی در مدارس محلات و مناطق کمبرخوردار هدر رفته است.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس دوازدهم، پایین بودن میانگین نمرات آزمون نهایی در استان اردبیل را غیرقابل قبول خواند و خواستار برنامه ریزی برای رفع این نقیصه شد و تاکید کرد: در کنار این امر، نیاز به فضا آموزشی استان نیز باید رفع شود.
وی همچنین با اشاره به تعهد وزیر آموزش و پرورش در خصوص ساخت سالانه ۵۰۰ کلاس درس جدید در استان اردبیل با اعتبارات وزارتی و نیز ساخت همین تعداد کلاس درس با اعتبارات استانی گفت: برنامه تهیه شده در استان کمتر از این وعده وزیر است ولی همین رقم هم اگر محقق و با تعیین سهم مناسب هر شهرستان عملی شود، نیاز استان به شکل مطلوبی رفع خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین، نگاه مثبت جامعه به معلم را ناشی از نقش بی بدیل معلم در آینده کشور و تربیت سرمایه انسانی دانست و گفت: ما برای استفاده بهینه از منابع نیروی انسانی خود و کارآمدسازی آنها به معلمان نیاز شدید داریم.
وحید کنعانی با اشاره به توجه جوامع مختلف به استفاده بهینه از نیروی انسانی اظهار کرد: پیشرفت هر جامعهای مرهون نیروی انسانی نخبه است که به دست معلمان تربیت و پرورش مییابد.
وی بیان کرد: هر جامعهای که به معلم ارزش و بها بدهد، رو به تعالی خواهد بود و سلامت و صلابت علمی را به دست خواهد آورد و به همین علت، ما به طور مستقیم و غیرمستقیم وامدار معلمان هستیم و تکریم و تجلیل معلمان وظیفه اخلاقی همه ماست.
نماینده مردم شهرستان خلخال و کوثر در مجلس دوازدهم اضافه کرد: امروز ناراحت میشوم که یک معلم برای تامین معاش خود به کاری جز معلمی هم مشغول است و همه درصدد هستیم تا مشکلات معلمان حل شود و امید داریم که با نگاه جدید دولت چهاردهم، مساله معیشت معلمان حل شود.
وی کیفیتبخشی به نظام آموزشی را رویکرد مثبت وزارت آموزش و پرورش در دوره دولت چهارم عنوان کرد و گفت: هر کاری در توسعه کمی و کیفی آموزشی در کشور نوعی سرمایهگذاری با اهداف آیندهنگرانه محسوب میشود.