دعای روز سی و ام ماه مبارک رمضان +فیلم و صوت
با پایان یافتن ماه رمضان ، از خداوند متعال می خواهیم که ما را همیشه از توفیقات این ماه پر برکت بهره مند گرداند . رمضان به انسان هوشیاری و آگاهی می بخشد تا در سایه آن با دقت و تیزبینی طاعت وبندگی درگاه حق را به جا آورد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیمادر دعای آخرین روز ماه میارک رمضان میخوانیم: «از خدا میخواهیم که روزهای بگیرم که این فرع دینی به اصول متصل باشد. مثل شاخه درختی که میوه دارد اگر متصل به اصول باشد به ریشه درخت، این میوه اثر دارد و الا میوه خشک میشود.»
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ بِالشُّکْرِ وَ الْقَبُولِ، عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ یَرْضَاهُ الرَّسُولُ، مُحْکَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ، بِحَقِّ سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ.
خدایا روزه ام را در این ماه، بر پایه آنچه تو و پیامبر، آن را میپسندد مورد سپاس و پذیرش قرار ده، درحالی که فروعش بر اصولش استوار باشد، به حق سرورمان محمّد و اهل بیت پاکش، و سپاس خدای را پروردگار جهانیان.
شرح دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان از دیدگاه آیت الله جواد محدثی
نکات کلیدی دعای روز سی و ام ماه مبارک رمضان
طاعـتى خداپسند
«عقیده»، ریشه «عمل»
وداع با رمضان
طاعـتى خداپسند
آیت الله جواد محدثی در تشریح فراز دعای روز سی و ام ماه رمضان ابتدا به نتیجه اعمال انسان اشاره کرد و گفت :خدایا چنان کن که انجام کارتو خشنود باشى و ما رستگار ،قبلاً نیز گذشت، که ارزش طاعت، به «مقبول» شدن آن است.تا پذیرفته نگردد، ارتقاء درجه نمى آورد، تا قبول نشود، ارج ندارد.
این استاد اخلاق در ادامه به شرایط قبولی طاعت اشاره کرد و گفت : قبولى طاعت ، با اخلاص و نیّت خوب و تقوا و تقیّد به «امر خدا» است؛ و تقوا، جز در خط خدا بودن و مطیع فرمان گشتن و حرکت در «سبیل اللّه» و پرهیز از محرّمات الهى، نیست.
بیشتر بخوانیم :
خداوند، روزه اى را ارزش نهاده و مى پذیرد، که در کنار پرهیز از خوردن و آشامیدن، پرهیز از گناه و بى تقوایى و
خداوند، روزه اى را ارزش نهاده و مى پذیرد، که در کنار پرهیز از خوردن و آشامیدن، پرهیز از گناه و بى تقوایى و آلودگى و غیبت و بدزبانى هم باشد.
آلودگى و غیبت و بدزبانى هم باشد. وگرنه، جز رنج و گرسنگى، ثمرى به بار نخواهد آورد.شکر خدا نسبت به عبادتمان، همان قبول اوست؛ و قبولش، آنگاه است که «خداپسندانه» باشد. جواد محدثی در ادامه گفت : وقتى خداپسند است که «پیامبر پسند» هم باشد. چرا که اطاعت پیامبر، اطاعت خداست، پس خشم و «رضاى رسول» نیز همان خشم و رضاى «اللّه» است. رسول خدا صلى الله علیه و آله جز براى خدا خشم نمى گرفت و جز آنچه را، خدا بپسندد، نمى پسندید.وی در ادامه به داستانی از زمان پیامبر اشاره کرد و گفت : زنى زبان به غیبت گشود، در حالى که روزه بود.پیامبر فرمود: برو غذا بخور، دیگر روزه نیستى! روزه ات باطل شد. آرى…روزه اى که مُهر «شکر و قبول» و رضاى خدا و رسول بر آن باشد، دور از غیبت و بهتان و دشنام و لغویّات و «گناهانِ زبانى» است.
«عقیده»، ریشه «عمل»
آیت الله جواد محدثی برای تشریح فرازهای دعای روز سی و ام ماه رمضان بر اصل اعتقاد تاکید کرد و گفت:استوارى هر شاخه، به تنه درخت است؛ و قوام هر درخت، به قوّت ریشه اش.در پیکره دیندارى انسان مؤمن، برخى امور، همچون ریشه و بنیان است، برخى به سان رو بنا و ساقه و میوه.«ایمان»، اساس مسلمانى است. اگر در دل انسان، نسبت به «خدا» و «قیامت» و «وحى»، عقیده باشد و انسان از «باور درونى» برخوردار
اگر در دل انسان، نسبت به «خدا» و «قیامت» و «وحى»، عقیده باشد و انسان از «باور درونى» برخوردار گردد، این ریشه، تنه استوار دیندارى را برافراشته مى دارد
گردد، این ریشه، تنه استوار دیندارى را برافراشته مى دارد و بر این نهاد، شاخ و برگ هاى عبادت، تقوا، پاکى، پرهیز از حرام، کسب حلال، مروّت و عدالت، رعایت حقوق دیگران و … مى روید.
وی گفت :در شناخت آنچه «اصل» و «فرع» است، باید دقت کرد و به تقویت ریشه پرداخت، تا تنه و ساقه و شاخه هم رشد کرده نیرومند گردد و میوه و ثمر و سایه دهد.خداوند، سخن پاک را به درختى پاک تشبیه مى کند که ریشه استوارش در زمین و شاخ و برگ پربارش، بالنده و رو به آسمان است:«اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فىِ السَّماء» [۱]و قوام آن شاخ و برگ، به نیروى اساس و اصل است.این استاد اخلاق در ادامه به اهمیت اعتقاد به ولایت اشاره کرد و گفت : در روایات، برخى چیزها به مثابه ستون و پایه دین به حساب آمده است، از جمله «ولایت» که بدون ولاى اهل بیت و بدون پذیرش ولایت و حاکمیت حق و امامان، اعمال تباه مى شود و تلاشها در جهت انحرافى سوق مى یابد.در بعضى کلمات، «آل محمّد» اساس به حساب آمده است.
برای مطالعه بیشتر :
آیت الله جواد محدثی در ادامه گفت:کلام حضرت امیر چنین است: «هُم اَساسُ الدّین وَعِمادُ الیَقین» [۲]دودمان پیامبر، پایه دین و ستون یقین اند.اگر پیوند با اهـل بیت و اطاعت از رهبرى حق باشد (که اصل و اساس است) امور دیگر نیز درست مى شود و اگر این «اصـل» استوار شود، «فرع» هاى دیگر نیز قوام مى یابد. وگرنه با ضعف ریشه، درختها خشکیده یا از جا کنده خواهد شد.آرى… «ریشه بجا باد اگر برگ و برى مى رود.»اگر «خداباورى» در دل انسان نباشد، انگیزه اى قوى براى عبادت و اطاعت و اجراى اوامر و نواهى نخواهد بود. پس باید در تقویت و تحکیم آن اصل کوشید و بذر ایمان را در دلها کاشت و روح معنویّت را در کالبدها دمید.
این آرزو و خواسته نیز، در سایه عنایت الهى فراهم مى آید.
در دعاى «مکارم الاخلاق»، امام سجاد علیه السلام از خدا مى خواهد:
«خدایا… ایمانم را به مرز کاملترین ایمان برسان، یقینم را به مرحله برترین یقین برسان و نیّتم را به مرز بهترین نیّات منتهى ساز و عملم را بهترین عملها قرار بده.» [۳]«ایمان»، «یقین»، «نیّت» و… «عمل»، سیرى خاص را طى مى کند و ایمان، در نهایت به عمل مى رسد، یعنى همان استحکام «فروع» در سایه تقویتِ «اصول».
وداع با رمضان
ّایت الله جواد محدثی در پایان شرح دعای روز آخر ماه مبارک رمضان با این ماه اینگونه وداع کرد و گفت :اینک، در پایانِ خط طواف، بر گرد خانه عشقیم.خانه عشقى که کانون آن، محبت خداست.و آرایش آن، طاعت و تقوا، و طهارت و عبادت.و فرش آن، بندگى است.و طعامش، معنویّتِ «ذکر» و مائده «قرآن».اینک، ماه رمضان را پشت سر مى گذاریم.گرچه آنگونه که شاید و باید، از این سفره رزق الهى و خوان گسترده نعمت پروردگار، توشه نگرفتیم، و غافلانه از کنار این «روزهاى خدا» گذشتیم و خدا را آنگونه که سزاوار «ربوبیّت» اوست، «عبودیّت» نکردیم. ولى چشم دلمان به گوشه اى از عنایت اوست.بیابان هاى وسیع گناهمان، امیدوار ابرهاى رحمت و باران هاى مغفرتِ اوست.رمضان به پایان مى رسد، ولى ما در آغاز بندگى هستیم.امید است که از «کلاس رمضان» دست خالى برنگردیم.
برای مطالعه بیشتر :
در پایان، آیت الله جواد محدثی به وداع امام سجاد با رمضان اشاره کرد و گفت : با امام سجاد علیه السلام همنوا مى شویم:
امام زین العابدین علیه السلام، در وداع «ماه رمضان» با این ماه، خداحافظى مى کند. وداع کسى که فراق رمضان بر او سخت و ناگوار است و رفتنش غمبار و وحشت آور است و به رمضان درود و سلام مى دهد.
در سلام خداحافظى و بدرود مى گوید:
سلام و بدرود، اى رمضان، اى ماه بزرگ خدایى.
سلام برتو، اى عید اولیاء اللّه.
سلام برتو، اى بهترین اوقات و بهترین ماهها و ساعتها.
سلام برتو، اى رمضان، که آرزوها را به هدف نزدیک مى کردى.
سلام بر رمضان، که در این ماه، چه بسیار، از آتش دوزخ، رستند.
سلام بر رمضان، که سراسر سلام بود.
سلام بر رمضان، که با برکت بر ما وارد شدى، و آلودگى گناهان را زدودى.
سلام بر رمضان، اى موهبت خدا…اى ماه اشتیاق!
سلام بر رمضان…
خدایا…بر محمد و آلش درود فرست و آنچنان کن که وقتى رمضان از ما رخت بربست، ما را از خطاها برهانى و با خروج این ماه، ما را از گناهان خارج سازى…
خدایا، عید فطر را براى ما شادى آفرین قرار بده و آن را بهترین روزى قرار بده که عفو تو را طلب کرده و گناه خویش را پاک کرده باشیم…
فیلم دعای روز سی و ام ماه مبارک رمضان
شرح و تفسیر دعای روز سی و ام ماه رمضان از منظر آیت الله مجتهد تهرانی:
استاد مجتهد تهرانی برای تشریح فرازهای دعای روز سی و ام به اصول و فروع دین اشاره کردو با تقسیم بندی این دو حوزه گفت:مسائل دین بنا به تقسیمی دو دسته هستند:
الف- اصول دین:
اصول دین پنج بخش است که از این پنج مورد، توحید و نبوت و معاد جزو اصول دین هستند و عدل و امامت از اصول مذهب اند.
ب- فروع دین:
فروع دین عبارتند از نماز، روزه، حج، زکوه، خمس، جهاد، امربه معروف و نهی از منکر، تولی و تبری که جمع ۱۰ مورد است.
و این که در این دعا میگوییم: اصول آن فرع، محکم باشد به معنی آن است که هنگامی که من به فروعی مثل نماز و روزه مشغول هستم در همان حال در اصول دینم هم اهل یقین باشم و باور داشته باشم که خدا دارم.
یکی از علماء میگفتند : به حضرت عباس قسم، که ما خدا داریم؛ اگر این عبادت که از فروع است به اصول وصل بود، ثمر میدهد.
بیشتر بدانیم :
استاد مجتهد تهرانی در ادامه مثالی زد و گفت: میوه اگر بر شاخهای نشسته است که به ریشه راه دارد و به آن ارتباط پیدا کرده؛ این میوه باقی میماند و شیرین میگردد، اما اگر شاخه شکست و به ریشه و اصول آن درخت مرتبط نبود، آن میوه بعد از مدتی خشک میشود و از بین میرود؛ حال اگر نماز و روزه ما هم بر اساس باور و یقین باشد و بدانیم که خدایی هست؛ این عمل برای ما خواهد ماند، اما اگر عبادت ما از روی شک باشد و پشتوانه آن نیز یقین بر خاسته از اصول دین نباشد، آن عمل از بین خواهد رفت.
فیلم شرح دعای روز سی و ام ماه مبارک رمضان از دیدگاه استاد مجتهد تهرانی
آیت الله مجتهد تهرانی در ادامه درس اخلاق خود در تشرح دعای روز سی و ام ماه رمضان بر علم آموزی اهل تجارت اشاره کردو گفت:اهل بازار درس بخوانند.در سابق اهل بازار مقید بودند از عالمی درس بگیرند و بعد در دکان را باز میکردند؛ کتاب شرح باب حادی عشر در اصول و کتابی هم مربوط به مسائل احکام درس میگرفتند و با علم به حلال و حرام، کاسبی می کردند.
تاکید امیر المومنین به علم آموزی اهل بازار
این استاد اخلاق گفت : بازاری باید مسائل دینش را یاد بگیرد و آشنا به حلال و حرام کاسبی باشد، لذا مولی علی (علیه السلام) میفرمودند: «الفقه ثم المتجر» اول مسائل شرعی خود را بیاموزید و بعد تجارت کنید. اگر
بازاری باید مسائل دینش را یاد بگیرد و آشنا به حلال و حرام کاسبی باشد، لذا مولی علی (علیه السلام) میفرمودند: «الفقه ثم المتجر» اول مسائل شرعی خود را بیاموزید و بعد تجارت کنید
مسائل شرعی را ندانید و تجارت کنید وارد ربا و گناه وارد میشوید.
لذا از خدا می خواهیم که روزهای بگیرم که این فرع دینی به اصول متصل باشد. مثل شاخه درختی که میوه دارد اگر متصل به اصول باشد به ریشه درخت، این میوه اثر دارد و الا میوه خشک میشود.
بِحَقِّ سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین؛ خدایا به حق سید ما حضرت محمد (ص) و خاندان پاک و طاهرش، و همه حمدها و ستایشها برای توست.
این دعاها را در حق ما مستجاب کن
شرح دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان از زبان حجة الاسلام والمسلمین ماشاءالله صدیقی