• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۱۳۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
اردبیل » اقتصادی

زکات؛ عمل به این فریضه دینی سبب برکت مال می شود

زکات فریضه‌ای که از فروع دین است و پس از اقامه نماز، به عنوان نشانه ایمان و عامل رستگارى شمرده شده و سبب برکت مال است.

عمل به این فریضه دینی سبب برکت مال می شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اردبیل؛ «زکات» از فروع دین اسلام است و در قرآن کریم و روایات تأکید فراوانی بر آن شده است که با پرداخت آن مال و محصول کشاورزان برکت پیدا می کند. و در تعدادی از آیات قرآن، زکات دادن پس از اقامه نماز، به عنوان نشانه ایمان و عامل رستگارى شمرده شده و این بیانگر اهمیت زکات در دین اسلام است.
 
حال که به برکت انقلاب اسلامی سطح زیر کشت کشاورزی کشور چه از جهت کیفی و چه از جهت کمی توسعه جدّی یافته و سطح تولید به شکرانه خداوند افزایش پیدا کرده، چنانچه افرادی که واجد شرایط پرداخت زکاتند، چون کشت کاران گندم و جو و خرما و انگور و... حقوق شرعی و واجب الهی را بپردازند قطعا رقم قابل توجهی خواهد شد که با آن می‌توان مشکلات عدیده‌ای را برطرف ساخت.
 
حجت الااسلام باقری بنابی امام جمعه پارس آباد از کشاورزان منطقه خواست زکات خود را به کمیته امداد این شهرستان پرداخت نمایند تا در اسرع وقت به دست نیازمندان برسد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
زکات؛ عمل به این فریضه دینی سبب برکت مال می شود
 
موارد وجوب زکات
عمل به این فریضه دینی سبب برکت مال می شودزکات بر نُه چیز واجب است:
اول: گندم.
دوم: جو.
سوم: خرما.
چهارم: کشمش.
پنجم: طلا.
ششم: نقره.
هفتم: شتر.
هشتم: گاو.
نهم: گوسفند.

اگر کسی مالک یکی از این نُه چیز باشد، باید مقداری را که معین شده به یکی از مصرف‌هایی که دستور داده اند برساند.
 
مصرف زکات
عمل به این فریضه دینی سبب برکت مال می شودانسان می‌تواند زکات را در هشت مورد مصرف کند:
اول: فقیر؛ و آن کسی است که مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد، و کسی که صنعت یا ملک یا سرمایه‌ای دارد که می‌تواند مخارج سال خود را بگذراند فقیر نیست.
دوم: مسکین؛ و آن کسی است که از فقیر سخت‌تر می‌گذراند.
سوم: کسی که از طرف امام علیه السلام یا نایب امام مأمور است که زکات را جمع و نگهداری نماید و به حساب آن رسیدگی کند و آن را به امام علیه السلام یا نایب امام یا فقرا برساند.
چهارم: کافر‌هایی که اگر زکات به آنان بدهند به دین اسلام مایل می‌شوند، یا در جنگ به مسلمانان کمک می‌کنند.
پنجم: خریداری بنده‌ها و آزاد کردن آنان.
ششم: بدهکاری که نمی‌تواند قرض خود را بدهد.
هفتم: سبیل الله. یعنی کاری که مانند ساختن مسجد منفعت عمومی دینی دارد، یا مثل ساختن پل و اصلاح راه که نفعش به عموم مسلمانان می‌رسد و آنچه برای اسلام نفع داشته باشد.
هشتم: ابن السبیل. یعنی مسافری که در سفر درمانده شده است.
 
زمان پرداخت زکات
عمل به این فریضه دینی سبب برکت مال می شود۱. موقعی که گندم و جو را از کاه جدا می‌کنند و موقع خشک شدن خرما و انگور، انسان باید زکات آن‌ها را به فقیر بدهد؛ یا از مال خود جدا کند.
زکات طلا و نقره و گاو و گوسفند و شتر را بعد از تمام شدن ماه دوازدهم باید به فقیر بدهد، یا از مال خود جدا نماید. ولی بعد از جدا کردن اگر منتظر فقیر معیّنی باشد، یا بخواهد به فقیری بدهد که از جهتی برتری دارد می‌تواند زکات را به انتظار او و لو تا چند ماه نگه دارد. 
۲. بعد از جدا کردن زکات لازم نیست فورا آن را به مستحق بدهد، ولی اگر به کسی که می‌شود زکات داد دسترسی دارد احتیاط مستحب آن است که دادن زکات را تأخیر نیندازد. 
۳. کسی که می‌تواند زکات را به مستحق برساند، اگر ندهد و به واسطه کوتاهی او از بین برود، باید عوض آن را بدهد. 
۴. کسی که می‌تواند زکات را به مستحق برساند، اگر زکات را ندهد و بدون آنکه در نگهداری آن کوتاهی کند از بین برود، چنانچه دادن زکات را به قدری تأخیر انداخته که نمی‌گویند فورا داده است، باید عوض آن را بدهد و اگر به این مقدار تأخیر نینداخته، مثلاً دو سه ساعت تأخیر انداخته و در همان دو سه ساعت تلف شده، در صورتی که مستحق حاضر نبوده چیزی بر او واجب نیست و اگر مستحق حاضر بوده، بنا بر احتیاط واجب باید عوض آن را بدهد. 
 
زکات صدقه واجب از مال
عمل به این فریضه دینی سبب برکت مال می شوددر شرع اسلام، زکات اسم صدقۀ واجب از مال است؛ و زکات‌دهندگان به وسیله دادن زکات نزد خداى سبحان پاک مى گردند و قول خداوند متعال به همین معنا اشاره دارد که فرمود:
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿آیه ١٠٣ سوره توبه﴾
از اموالشان زکاتی دریافت کن که به سبب آن [نفوس و اموالشان را]پاک می‌کنی، و آنان را رشد و تکامل می‌دهی؛ و [به هنگام دریافت زکات]بر آنان دعا کن؛ زیرا دعای تو مایه آرامشی برای آنان است؛ و خدا شنوا و داناست. (۱۰۳)
 
زکات، یکى از عباداتى است که پرداخت آن به قصد قربت نیاز دارد و اثر تربیتى عمیقى در روح انسان مى‌گذارد.
 
در قرآن کریم واژه زکات به همراه مشتقاتش، ۵۹ مرتبه در ۲۹ سوره و ۵۶ آیه به کار رفته، که ۲۷ مورد در کنار نماز آمده است. بلکه در توصیف نمازگزاران واقعی می‌گوید: «آن‌ها کسانی هستند که در اموالشان برای سائل و محروم، حقی معلوم وجود دارد». از طرفی هر یک از کلمات زکات و برکت و واژه‌های مربوط به آن‌ها ۳۲ بار در قرآن آمده است و این یعنی، زکات مساوی با برکت است.
 
 
زکات پل اسلام است
رسول خدا صلى الله علیه و آله مى فرماید: زکات، پل اسلام است هر کس آن را بپردازد از پل عبور کرده و هر کس آن را نپردازد در زیر آن پل زندانى مى شود و زکات خشم پروردگار را فرو مى نشاند.
 
زکات قرین نماز
از امام باقر علیه السلام نقل شده است که خداوند تبارک و تعالى نماز و زکات را قرین یکدیگر ساخته و فرموده است: «وَأَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ؛ به یاد دارید نماز را و بپردازید زکات را»، پس آن کس که نماز را به پا مى دارد ولى زکات را نمى پردازد، گویى که نماز را هم به پا نداشته است.
 
زکات مایه آزمایش ثروتمندان
امام صادق علیه السلام درباره زکات مى فرماید: همانا خداوند زکات را جهت آزمایش ثروتمندان و یارى فقیران قرار داد و اگر مردم زکات اموال خود را بپردازند، مسلمانى فقیر و نیازمند باقى نخواهد ماند و به آنچه که خداوند واجب نموده بى نیاز خواهد شد؛ و مردم فقیر، محتاج، گرسنه و عریان نمى شوند مگر به خاطر گناه ثروتمندان.
 
نپرداختن زکات موجب هلاکت
امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند بر این امت چیزى را سخت‌تر از زکات واجب نکرده است و اکثر هلاکت‌هاى امت‌ها به خاطر نپرداختن آن است.
 
نپرداختن زکات مساوی با شرک
رسول خدا صلى الله علیه و آله سوگند یاد کرد که جز مشرک کسى در مورد پرداخت زکات خیانت نمى‌کند.
 
نپرداختن زکات برابر است با کفر
و نیز فرمود: یا على! ده گروه از امت من کافر مى‌شوند که یکى از گروه‌ها کسانى هستند که زکات نمى‌پردازند. رسول خدا صلى الله علیه و آله در آخرین خطبه خود فرمود: اى مردم! زکات اموال خود را بپردازید. پس هر کس زکات نپردازد، براى او نه نمازى است و نه حجى و نه جهادى.
 
در روایت هاى دیگرى آمده است که پرداختن زکات نشان بخشندگى، و خوددارى از آن، نشانه بخل ورزیدن است. همچنین بر این نکته تأکید شده است که پرداختن زکات هیچ گاه موجب کاستى مال زکات دهنده نمى شود و بر مال کسى هم که از دادن آن خوددارى مى ورزد چیزى افزوده نمى گردد. از این بالاتر، ثروتمندان با پرداختن زکات، اموال شان را بیمه مى کنند و طبق یک روایت، اگر مالى در دریا یا خشکى تلف گردد، دلیلش را باید در خوددارى از پرداخت زکات جستجو کرد. 
 
اگر همه کسانی که در بخش کشاورزی و دامداری و دیگر بخش‌ها مشغول به کار هستند، بر اساس برآورد‌های شرعی، زکات و دیگر حقوق تعلق گرفته بر اموالشان را پرداخت نمایند بسیاری از نابسامانی‌های اقتصادی جامعه سامان یافته و خانواده‌های بی بضاعتی که دچار فلاکت مالی هستند نجات می‌یابند. چه بنا‌های خیری که مورد نیاز جامعه است و می‌توان با سهم زکات آن‌ها را احداث نمود. در زمان‌های گذشته بنا‌های عمرانی در سطح شهر و روستا با اعتبار مالی زکات پا می‌گرفت؛ بنا‌های خیریه ای، چون مساجد، تکایا، جادّه‌های روستایی، پل، آب انبار‌های عمومی، حمامها، غسالخانه‌ها و غیره.
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دستبند پلیس بر دستان سارقان وسایل نقلیه در زرین شهر
اردوی مشترک شمشیربازان ایران و روسیه
قاضی بدون دلیل قانونی، شخصی را احضار یا از آزادی محروم نکند
تجهیز ۸ دکل مخابراتی و سایت همراه اول آبادان و خرمشهر به فناوری ۵ G
آغاز مهاجرت پرندگان به اصفهان
انتخابات فرصت سیاسی اجتماعی برای رشد جامعه است
برگزاری همایش تبیین قوانین و مقرارت اداری
معامله نخستین محموله شمش طلای سرمایه‌گذار خارجی در بورس کالا
دیدار نمایندگان استان بوشهر با آیت‌الله حسینی بوشهری
قطعی گاز فردا در مناطقی از شهرستان کاشان
مهر و موم سه واحد بوم‌گردی متخلف در عقدا
پاداش سامیار عبدلی اولین طلایی کاروان ایران پرداخت شد
آغاز عملیات اصلاح طرح هندسی میدان مرجان
حمایت حزب موتلفه اسلامی و جامعه مهندسین از دولت و مجلس
مرحله کشوری مسابقه‌های قرآنی «مدهامتان» با حضور ۶۱۲ نفر برگزار می‌شود
هزار و ۹۰۵ نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه روستایی قرار گرفتند
 تولید ۶ فیلم کوتاه با محوریت شهدا در البرز
برگزاری مراسم بدرقه تیم بسکتبال دختران دانشگاه پیام نور به مسابقات جام جهانی ۲۰۲۵ برزیل
نور گَوَن؛ آیینی اسطوره‌ای در دامان دماوند
ارزیابی عملکرد سال اول اجرای برنامه هفتم پیشرفت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
واکنش محیط زیست به تخلف تکراری باغ‌وحش نیر
امتناع کودکان از توالت مدرسه باعث یبوست می‌شود
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
خام فروشی در زنجیره فولاد
وقوع زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
رویای تغییر نظامی که کابوس آمریکا شد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
شهادت ستوانیکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)