• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۸۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
اجتماعی » جامعه و شهری
در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

ضعف مدیریت عامل آلودگی هوا

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: درد آلودگی هوا؛ مدیریت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، خانم سمیه رفیعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: دولت در حوزه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان؛ هفت سال است به تعهدات خود عمل نکرده است.
وی در پاسخ به اظهارات شهردار تهران که آلودگی هوا را به حاکمیت مرتبط کرده بود، گفت:، چون پاسخی ندارند مسئولیت را گردن نهاد‌های دیگر می‌اندازند.
خانم رفیعی افزود: بیش از ۲۰ سال است که با مسأله آلودگی هوا روبرو هستیم، آیا مدیران در این ۲۰ سال متوجه نشده اند که در زمستان افت فشار گاز ایجاد می‌شود که هنوز برای آن کاری نکرده اند.
وی گفت: در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی نماینده شرکت پخش و پالایش گفت: در هشت کلانشهر کشور سوخت یورو ۴ توزیع می‌شود و در اصفهان دو برابر میزان تعهد این سوخت را تأمین کرده ایم، اما اگر به عنوان مثال در شهر تهران سوخت یورو ۴ توزیع شود، اما اطراف آن سوخت با کیفیت پایین تری داده شود، تهران از آن سوخت بی کیفیت متأثر خواهد شد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: چند ماه است درباره آلودگی هوا در مجلس فعال هستیم و اجرای قانون هوای پاک راه حل اصلی پاکیزه شدن هوا است البته این یک مسأله فرادستگاهی است.
خانم رفیعی گفت: مجلس جلسات نظارتی در این زمینه برگزار کرده است، اما دستگاه‌ها مسئولیت‌های خود را به عهده دیگران می‌اندازند.
وی افزود: دستگاه‌ها عملکرد‌های خود را در جلسات مجلس شورای اسلامی خوب جلوه می‌دهند، اما در پاسخ به سؤالات نمایندگان نتوانستند فرافکنی کنند.
خانم رفیعی با بیان اینکه مسأله آلودگی هوا نباید فقط به فصل سرما مربوط شود، گفت: پرونده اجرای قانون هوای پاک را پیگیری می‌کنیم و هر ماه جلسه می‌گذاریم و گزارش عملکرد دستگاه‌ها را هر سه ماه یک بار در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت خواهیم کرد.
وی با بیان این که مسئول نظارت و رصد اجرای قانون هوای پاک؛ سازمان محیط زیست است، در عین حال افزود: ساختار سازمان محیط زیست؛ پاسخگوی نظارت بر این قانون نیست و این سازمان اقتدار لازم برای پیاده کردن قانون هوای پاک را ندارد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: از سال ۹۶ که قانون هوای پاک مصوب شد تا کنون سازمان برنامه و بودجه حتی یک ردیف برای اجرای این قانون به دستگاه‌ها اختصاص نداده است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


خانم رفیعی افزود: در برخی موارد کیفیت گازوئیلی که به نیروگاه‌ها اختصاص می‌دهند بسیار پایین‌تر از استاندارد است و سولفور دارد.
وی گفت: در نیروگاه شهید منتظر قائم میزان سولفور بر اساس گزارش دانشگاه شهید بهشتی و سازمان محیط زیست ۱۲۰ برابر استاندارد گزارش شده است.
خانم رفیعی افزود: دولت به تکالیف خود در زمینه حمل و نقل عمومی حتی در تهران عمل نکرده است، البته شهرداری تهران درآمد‌های خوبی دارد و می‌توانست اولویت خود را در این بخش قرار دهد.
وی گفت: در نحوه اجرای قانون؛ شفافیت نداریم، اما مجلس به شدت و بدون هیچ گونه مسامحه‌ای قانون هوای پاک را نظارت تخصصی می‌کند و گزارش آن را به طور حتم به مردم می‌دهد.
یوسف رشیدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس محیط زیست نیز در این برنامه گفت: در شهر‌های بزرگ منوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، ازن، ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون را برای تعیین میزان آلودگی هوا بررسی می‌کنیم.
وی گفت: آنچه معمولاً در فصول سرد با آن مشکل داریم ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون است، اما در فصول گرم مشکل ازن هم ایجاد می‌شود.
آقای رشیدی افزود: این ذرات گرد و غبار نیست بلکه آلاینده‌ها از خودروها، پالایشگاه‌ها و نیروگاه هاست که غلظت خون را افزایش می‌دهد و موجب سکته قلبی می‌شود.
وی گفت: در شرایط نرمال؛ سهم خودرو‌ها در آلودگی تهران از بقیه موارد بیشتر است، اما زمانی که صنایعی با استفاده از سوخت مازوت به کار می‌افتند، شرایط نرمال تغییر می‌کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس محیط زیست افزود: از سال‌های گذشته، سوختی که در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود از نظر کیفیت مناسب است، اما مشخص نیست خارج از تهران چه سوختی به جایگاه‌ها داده می‌شود.
آقای رشیدی گفت: اگر سازمان محیط زیست؛ نیروگاه‌ها را مجبور کند در خروجی‌های خود دستگاه سنجش برخط آلودگی نصب کنند، اطلاعات آلودگی این نیروگاه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد و با شک و شبهه درباره آن صحبت نمی‌کنیم.
وی افزود: وقتی دی اکسید گوگرد در شهر‌ها افزایش می‌یابد هیچ ربطی به فناوری خودرو و کاتالیست آن ندارد، زیرا هر چه میزان گوگرد در سوخت باشد خودرو‌ها آن را به صورت دی اکسید گوگرد خارج می‌کنند.
آقای رشیدی گفت: بر اساس استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی، ۷۰ درصد روز‌های ما آلوده است.
وی افزود: نقش سازمان ملی استاندارد برای کالیبره کردن دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا بسیار مهم است.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس محیط زیست گفت: سال ۷۹ میزان آلودگی پیکان ۶۰ گرم به ازای یک کیلومتر پیمایش بود که آن را با اجرای دو استاندارد به دو و نیم گرم و با اعمال استاندارد یورو ۴ به بیش از یک گرم رساندیم، اما در استاندارد یورو ۵ کاهش آلودگی چند صدم گرم نسبت به استاندارد یورو ۴ است.
آقای رشیدی افزود: متولیان مسأله آلودگی هوا به سؤالات ساده نیز پاسخ نمی‌دهند.
وی گفت: اگر ۵۰ - ۶۰ درصد کاتالیست خودرو‌ها از کار بیفتد معاینه فنی داده می‌شود که این باید اصلاح شود.
آقای رشیدی با بیان این که تجهیزات کنترل آلودگی هوای خودرو‌ها باید گارانتی مادام العمر باشد افزود: دولت همه تلاش خود را انجام داد که بحث از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده به سمت وارد کننده برود و آن‌ها گواهی اسقاط بگیرند و چرخه بچرخد، اما با ممنوع شدن واردات خودرو؛ از سه سال پیش تا کنون هیچ خودرویی از رده خارج نشده است و سازمان محیط زیست نتوانسته است خودروسازان را به رعایت استاندارد‌های مربوط به آلودگی هوا مجبور کند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

مجتبی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق نیز در این برنامه گفت: پنج شش نیروگاه از ۱۲۰ نیروگاه کشور مازوت استفاده می‌کنند که به دلیل افزایش مصرف خانگی گاز است.
وی افزود: هیچ نیروگاهی در استان تهران، البرز و قم از مازوت استفاده نمی‌کند و در شرایط اضطرار هم استفاده نمی‌کنند.
آقای رجبی مشهدی گفت: سوخت با کیفیت را از شرکت پخش و پالایش دریافت می‌کنیم و برای کلانشهر‌ها از سوخت یورو ۴ استفاده می‌شود، اما در نیروگاه‌های دیگر مناطق کشور از سوخت با استاندارد‌های دیگر استفاده می‌کنیم.
وی درباره کیفیت سوخت نیروگاه‌ها نیز گفت: در این زمینه شرکت پخش و پالایش باید پاسخگو باشد.
سخنگوی صنعت برق افزود: در سه دهه اخیر نیروگاه‌هایی که احداث می‌شود بر پایه گاز است و سوخت دوم آن‌ها گازوئیل است.
آقای رجبی مشهدی گفت: بهره وری نیروگاه‌های سیکل ترکیبی زمانی که به صورت سیکل کامل کار می‌کنند بیش از ۵۰ درصد است و بخش نیروگاه‌های بخار این نیروگاه‌ها هر ساله یک درصد به بهره وری آن‌ها افزوده می‌شود و امسال در برخی موارد به بیش از ۴۰ درصد رسیده است که نرخ مناسب و در ردیف کشور‌های اروپایی است.
وی افزود: از نیروگاه‌های کم بازده جز ساعات محدود در تابستان استفاده نمی‌کنیم.

آقای رجبی مشهدی گفت: آلودگی گوگرد در بافت مرکزی کلانشهرهاست و ربطی به نیروگاه‌ها ندارد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


خانم مرضیه حصاری مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری نیز در این برنامه گفت: سهم حمل و نقل عمومی در الودگی تهران ۱۳ درصد که دو درصد مربوط به تاکسی‌ها و ۱۱ درصد مربوط به اتوبوسرانی است.
وی افزود: در هفت سال گذشته ۷۳ هزار تاکسی در کشور و ۱۵ هزار تاکسی در تهران نوسازی شده است.
خانم حصاری گفت: ۱۲ درصد آلودگی شهر تهران نیز مربوط به خودرو‌های شخصی است.
وی افزود: عملکرد این دولت و دولت گذشته در توسعه مترو ۵۴ درصد از کل بوده است و ناوگان مترو نیز به همین میزان افزایش یافته است.
مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری گفت: برای بخش اتوبوسرانی سال ۹۷، ۷۰۰ میلیارد، سال ۹۸، ۱۵۰۰ میلیارد و امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه شده است.
خانم حصاری افزود: ناوگان اتوبوسرانی را به تعداد محدود افزایش داده ایم و اتوبوس‌ها را بازسازی کرده ایم و توانسته ایم این ناوگان را با توجه به شرایط اقتصادی کشور حفظ کنیم.
وی گفت: سهم دولت در مترو از دو و سه دهم درصد در سال ۸۹ به ۱۳ درصد افزایش یافته است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تضاد استقلال طلبی ملت ایران با سیاست‌های سلطه جویانه امریکا
شهر مقدس قم سوگوار ایام شهادت حضرت زهرا (س)
خبر‌هایی از بررسی روند اجرای طرح جی نف در سمنان
انعکاس مشکلات آسفالت معابربرخی مناطق استان کرمان
ششمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند فردا توسط معاون رئیس‌ جمهور افتتاح می‌ شود
تأکید وزیر صمت بر خوداتکایی صنعت فولاد در تأمین انرژی
الگو‌های برتر طرح «اسوه» معرفی شدند
توزیع ۱۰ هزار بسته پوشینه بزرگسال برای مدجویان اصفهان
اعزام ورزشکاران آباده‌ای به مسابقات قهرمانی بوکس آبادان
توزیع بیش از هزار و ۶۰۰ بسته جیره غذایی میان دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری
پیروزی تراکتور مقابل الشرطه عراق
 تبعید امام در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ ریشه بیداری ملت ایران و نهضت انقلابی بود
دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای سکه‌های تقلبی در شهرستان ری
واگن سازی زرند ظرفیتی برای توسعه حمل و نقل ریلی استان
تخریب ورودی خانه دکتر نمازی در شیراز
مطالبات مردم در بسته صدای شما ۱۲ آبان ۱۴۰۴
شهرستان ری آماده برگزاری راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان
تسریع تحویل واگن‌های متروی قم و آغاز نوسازی صنایع
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم
برنامه ریزی برای ساماندهی بازار میوه در سمنان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد
ایران به دنبال صلح در سودان؛ غرب و صهیونیسم در پی تجزیه
تصادف مرگبار در محور فرعی دهگلان - قروچای
بازار روز شهید عراقی آمل؛ نگین ۳۴ ساله گردشگری مازندران
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۱ آبان
هفته نهم سوپرلیگ یونان؛‌ پیروزی المپیاکوس با گلزنی طارمی
پیگیری مشکلات نوبت دهی در درمانگاه‌های بیمارستان‌ها
عکس‌های منتخب خبری جهان / ۱۱ آبان
اختلال در واردات و تامین نهاده‌های دامی
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله
ضوابط فعالیت سکو‌های خارجی
اطلاعیه دعوت به راهپیمایی ۱۳ آبان در سراسر کشور
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۲ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
بلیت فروشی دیدار تراکتور_الشرطه  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)
راه اندازی مرکز همسان گزینی هلما در مازندران  (۱ نظر)
گلنور به دیدار پاس کردستان می‌رود  (۱ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۱ نظر)