گزارش مکتوب/از عرش به فرش
گره مشکلات بر تار و پود شناسنامه ایران
با معادل شدن ارزش کل صادرات امسال فرش دست باف در کشور با ارزش ۲۲ سال پیش صادرات آن از استان اصفهان، گره مشکلات بر تار و پود هویت ایرانیان افتاده است.
به گزارش
خبرگزاری صداو سیما،مرکز اصفهان؛ فرشهای دست باف اصفهان، چه آنهایی که زینت بخش گنجینههای معتبر جهان هستند یا در فهرست مجموعه داران مشتاق جای گرفتهاندیا آنهایی که درمقیاس زیاد و در کیفیت تجارتی سر از بازارها و چهارسوقها در آورند، همواره خوش اقبال و مشتریپسندند.
هنرنمایی فرش نصف جهان در دنیا
فرش دست باف اصفهان نمادی زیبا ازفرهنگ وهنر ایرانی است که مصداق بارز این سخن در فرش صیرفیان که بر بلندترین دیوار سازمان ملل خوش میدرخشد تجلی مییابد.
"هنر فرش ایران"۲۵ مترمربعی که یکی از نفیسترین فرشهای جهان به شمار میرود، حاصل ۱۰سال فعالیت استاد محمد صیرفیان هنرمند اصفهانی وی کی از فرش های بنام ایرانی است که دراین سازمان خودنمایی میکند.
در این فرش، شعر معروف سعدی شاعر بزرگ ایرانی «بنیآدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» با طلای ناب در وسط آن نقش بسته و ترجمه انگلیسی این شعر نیز در کنار فرش نصب شده است تا هر بینندهای را مبهوت عظمت فرهنگ و تمدن ایران و خِرد و حکمت ایرانیان کند.
دو تخته دیگر از فرش صیرفیان نیز در کاخ نیاوران نگهداری میشود.
همچنین بزرگترین تابلوفرش تصویری جهان (۱۲ در ۴ متر مربع) با عنوان «جاده ابریشم» در مدت ٩ ماه با ١۶٠ رنگ و ٢٢ میلیون گره به همت خانواده هنرمند صفدرزاده حقیقی اصفهانی، پارسال به سفارش دولت چین بافته شده ودر گنجینه هانچونگ چین زینت بخش یکی از تالارهای آن است که میتوان آن را یکی از صد شاهکار با شکوه فرش ایران نامید.
گره در گره نماد ایران زمینحدود دو ساعت، آمدن درنمایشگاه و نگریستن عمیق هنر دست مردم ایران زمین، کار هر روزش بود، متولیان نمایشگاه هم کنجکاو این کار "آناماریا" بانوی ایتالیایی شده بودند اما جواب این چراها، درست بعد از یک هفته به پاسخ منتهی شد.
این بانوی هنردوست که قصد خرید و فرش دست باف ایران آن هم سبک اصفهان را داشت ،بعد از یک هفته رصد فرشهای عرضه شده ایرانی در نمایشگاه لیبی، همراه با استاد هنر ایرانی دانشگاه رم، این بار به قصد خرید وارد نمایشگاه و بعدمشخص شد "آناماریا" که با استاد هنرآشنایی داشت ازوی با هزینه خودش دعوت کرده که به این نمایشگاه بیاید و پس از اطمینان از اصیل بودن فرش انتخابی اش، آن را خریداری کند.
این خاطره که به روزهای قبل از کرونا باز میگشت، آغاز گفتگوی من با علی شهبازی نائب رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی فرش دست باف روستایی ایران در اهمیت فرش به عنوان نماد و شناسنامه ایران در جهان همچنین خریداران خارجی فرش دست باف ایرانی از جمله سبک اصفهان بود.
به گفته وی که بیش از ۴۰ سال است با این هنر- صنعت انس گرفته، فرش دست باف جایگاه مطلوبی در کشور ودر بین دولتمردان ندارد و در دهه ۹۰، با کاهش تولید، صادرات و تعداد بافندگان مواجه شده ایم.
مواداولیه وارداتی گران فرش
رئیس اتحادیه فرش دست باف روستایی استان اصفهان به این نکته که عمده مواده اولیه فرش(حدود ۷۰ درصد پشم و کرک و ابریشم)، وارداتی است اشاره و اضافه میکند: پشم و کرک با اصلاح نژاد دام و توجه به مناطق جغرافیایی پرورش آنها، توجه به کیفیت مراتع و ابریشم هم با توسعه کاشت درخت توت و توسعه صنعت پرورش ابریشم و به روز کردن فناوری مرتبط با ابریشم قابل حل است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی فرش دست باف روستایی ایران درادامه به کاهش چشمگیر بافندگان فرش در کشور از جمله استان اصفهان هم میپردازد و میگوید: علت اصلی این موضوع نبود حمایت از بافنده است که وی به چشم کارگر دیده میشود تا هنرمندو الان سن عمده آنها ۴۰ تا ۴۵ سال و بیشتر است.
پشم و کرک ازنیوزلند، استرالیا واروگوئه وابریشم ازچین، روسیه و ازبکستان وارد میشود.
۲۸۵ شرکت تعاونی فرش دست باف در شهرهای اصلی و ۲۱ اتحادیه استانی با حدود ۵۰۰ هزار بافنده عضو اتحادیه مرکزی تعاونیهای فرش دست باف هستند.
هر کارگاه بافندگی فرش همچون چاه نفتبرای بررسی بیشتر اوضاع فرش دست باف با نائب رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دست باف اصفهان در یکی از کارگاهها قرار گذاشتم.
با توجه به کاهش حجم ترافیک ناشی از کرونا، نیم ساعت زودتر به محل رسیدم.
صاحب کارگاه که میخواست درباره اسم و رسمش صحبتی منتشر نشود به این بسنده میکند که به علت کسادی بازار، در کارگاه خوددرسال ۱۳۸۵، حدود ۱۵ دار قالی با ۴۰ بافنده داشته، ولی درسالیان اخیر ظرفیت کارگاه به هفت دار قالی با حدود ۲۰ بافنده رسیده است.
وی گرانی مواد اولیه، افزایش دستمزدها، هزینههای اجاره، آب و برق را از علتهای اصلی کاهش ظرفیت کارگاه میداند و میگوید: باید هزینه مواد اولیه و دستمزدها را هم نقدی پرداخت کرد و در نهایت فرش تولیدی را با چک فروخت.
پس از پایان گفت و گو قدم ،شروع به قدم زنان در کارگاه کردم، حدود ۲۵ خانم ماسک زده روی دارهای قالی در حال گره زدن نخهای رنگی بر تارو پود آنها بودند، تصمیم گرفتم به گپ و گفت با تعدادی از آنها بپردازم، یکی از خانمها که حدود ۳۵ ساله به نظر میآمد، کم حرفتر از بقیه توجه ام را جلب کرد با رعایت دستورالعملهای بهداشتی در چند متری اش ایستادم، نمیخواست زیاد معرفی شود فقط به گفتن اسمش که "مریم" است و ۲۵ سال است فرش میبافد، کفایت کرد.
انبوه مشکلات، چون گرههای قالی در نگاهش نقش بسته بود، در حین کم
صحبتی، دنیایی حرف داشت از دردهای رفته بر هنرش، در کلام از سالها بی توجهی به تأمین نیازها و دستبرد رنجش میگفت، اما دستانش به امیدی در لابهلای نخهای دار قالی حرکت میکرد.
آهی میکشد ومی گوید:اگر سواد داشتم، مشکلات فرش دست باف راکتاب مینوشتم که چگونه در حال نابودی است.
از گذشته پر شکوه نصف جهان درتولید فرش دست باف میگفت و میبافت، گاهی به نقشه قالی میاندیشید، تا نقش زندگی زندواندکی به سوالاتم تأمل میکرد ومیگوید: اگر به دادهنرفرش دست باف نرسند در آینده نزدیک دیگر از این هنردستی خبری نخواهد بود.
متاسفانه دستمزدبافندههای فرش باهنرشان همخوانی ندارد، در استان اصفهان که بیشترین دستمزد داده میشود، ماهانه با شش ساعت کارکرد درروز، فقط ۵۰۰ هزار تومان است.
گپ مان هم مثل رنگهای قالی متنوع شده بود، از هر دری صحبت کردیم مشکلات، حمایت، گرانی مواد اولیه، فروش و صادرات و گذشت زمان را متوجه نشدم.
نائب رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دست باف اصفهان هم سر ساعت به کارگاه آمد،سعید عصاچی از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در حوزه تولید فرش با بیش از هزار بافنده آغاز کرده که این تعداد تا چند سال گذشته به ۲۰۰ نفر والان به ۴۰ بافنده رسیده است.
مشکل صادرات فرش دست باف، فقط تحریم نیست
وی همانطور که با حسرت به دارهای خاموش و ابزارهای بدون کاربرد نگاه می کند ، به بیان مشکلات این صنف میپردازد و میگوید: مشکل صادرات فقط تحریم نیست، حمایت ویژه هم برای سرو سامان دادن به این هنر – صنعت وضع نشده مثلا تخصیص نیافتن ارز دولتی برای واردات مواد اولیه.
عصاچی در پایان چند پیشنهاد میکند:برداشته شدن افزایش تعرفه ابریشم (سه سال پیش۱۵ درصد بوده الان ۲۶ درصد) / ارائه تسهیلات دولتی به بافندگان فرش دست باف، برداشته شدن کامل تعرفه پشم و نخ پنبه، ادامه روند بیمه بافندگان (از ۱۹ مهر ۹۳ تاکنون بافنده جدید بیمه نشده)
به سراغ خانم موسوی بافنده خانگی فرش دست باف هم میروم، میگوید:قیمت مواد اولیه افزون بر چهار برابر شده و باید نقد هم خریداری شود و در ازای آن فرش هم بعد از حدود ۱۰ ماه تولید میشود که آنهم با چک و به زور به فروش میرسد.
در گذشته حدود ۲۰ درصد قیمت فرش دست باف صرف خرید مواد اولیه، دستمزد و سایر هزینههای میشد، ولی درسالیان اخیراین هزینه به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.
از عرش به فرشتو در توی بازار بزرگ اصفهان، یک قسمتی در محله تاریخی و قدیمی شهر و در نزدیکی میدان امام که از خیابان حکیم هم راه دارد، بازار بزرگ فرش اصفهان با انبوهی از فرشهای زیبا با رنگهای مختلف و طرحهای متنوع خودنمایی میکند.
وارد که می شوی،تو در توی بازار سرپوشیده داخل و جلوی در هر حجره چند تخته فرش روی هم چیده شده اند و چند تخته دیگر که احتمالا از نفیسترین هایشان است و میتواند چشم هر بینندهای را خیره کند هم به دیوار و یا پشت شیشه آویزان شده است.
در میانه تیمچهها هم چندین تخته فرش روی هم قرار گرفته اند. داخل اینجا هر گوشهای تلی از فرش دیده میشود؛ یکی از جاهایی که فرشهای نفیس دست باف ایرانی را به کشورهای مختلف جهان صادر میکند.
کرونا را که کنار بگذاریم، بازار فرشفروشان اصفهان که روزگاری مملو از خریدار داخلی و خارجی بوده، به علت گرانی مواد اولیه، از تک و تا افتاده است.
یادش بخیر گردشگران خارجی برای خرید در این بازار با دقت و ظرافت تختههای فرش را بررسی میکردند تا بهترین اثر هنری اصفهان را با خود ببرند.
حال این بازار با گذشته درخشان خود از نفس افتاده و وقتی در میان حجرهها قدم برمیدارم تنها چند حجره همچنان امیدوارانه منتظر خریداران فرش دست باف است و بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان دچار مشکلات اقتصادی شدند و تغییر شغل دادند.
صنف فرش پیش از شیوع ویروس کرونا، با کروناهای دیگری دست و پنجه نرم میکرد مثل تحریم و اکنون کرونا مزید بر آنها شده، خریدار کم است، بازار نیز با فعالیت در نصف روز رونق ندارد.
فرش ایرانی در حجرهها خاک میخورد
درشرایط فعلی ناشی ازکم شدن قدرت خرید و تحریم، حال روز و فرش اصفهان خوب نیست، این ابتدای گفت وگویم بارئیس اتحادیه فروشندگان فرش دست باف اصفهان است.
رحمت اله تجدد که به قول خودش موهایش را در این کار سپید کرده روی تخته فرشی در حجره اش نشسته و همانطور که روی فرشهای زیر پایش دست میکشد، ادامه میدهد: در مقایسه با دیگر کالاها و گرانی آنها ناشی از افزایش ارز و...، جهش قیمتی فرش برای
فروش، ۲۰ درصد بوده، زیرا فرش کالایی نیست که مردم برخرید مداوم آن پایبند باشند.
در شرایط کنونی افت شدید قیمتها و درآمدها در بازار فرش دست باف به شکلی شده که به طور مثال زمانی یک بافنده با فروش یک یا دو تخته فرش خود، یک زمین، مسکن یا جهیزیه کامل میخرید، ولی با کاهش درآمدها و رکود درشرایط حاضر، با فروش یک فرش یک یخچال میتواند خریداری کند.
وی مشکلات اقتصاد جهان را یکی از موانع پیش روی صادرات فرش میداند و ادامه میدهد: اروپا یکی از خریداران عمده فرش ایران بوده، اما سالهاست که این خرید به علت مشکلات اقصادی و سیاسی کاهش یافته است، همچنین در رابطه با کشورهای عربی، به علت کرونا تجارت انجام نشد.
تجدد، بر حمایت دولت از این صنف تأکید و اضافه میکند: اگر وامهام طولانی مدت با بهره کم بدهند تولیدکننده همت میکند و نیز اگر برای خریداران فرش امتیازی در نظر گرفته شود باعث میشود افراد برای خرید رغبت کنندوبداند که در صورت نیاز به فرش، خدمات و تسهیلاتی به او داده میشود.
به سراغ احمدی صاحب یکی از حجرههای فرش دست باف میروم میگوید: وضع خرید و فروش فرش دست باف بسیار نگران کننده است به طوری که از ابتدای امسال تاکنون به صفر رسیده است.
اضافه میکند: از حدود چهارسال پیش، بازار فرش دست باف رو به کسادی رفت که میتوان علت اصلی آن را کاهش شدید صادرات و گرانی مواد اولیه دانست که اثر خود را روی بازار گذاشته است.
صمیمی یکی دیگر از تولید کننده فروشنده با بیان اینکه تعداد مشتریان فرش دست باف روز به روز کمتر میشود، مدعی است، زمانی که تولیدکنندگان فرش با مشکل مواجه باشند رونق فروش هم از بین میرود، باید در نظر بگیریم که در این حوزه همه اعم از تولیدکنندگان، فروشندگان و حتی صادرکنندگان مانند زنجیره به یکدیگر وصل هستند. وی ادامه میدهد: سالهاست فرش اصفهان در کشورهای دیگر کپی برداری میشود وبا قیمتهای بسیار پایین تری به فروش میرسد.
حدود ۷۰۰ فروشنده فرش دست بافت دارای پروانه کسب در اصفهان فعالیت دارند.
با تماس تلفنی هم که با نائب رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرش دست باف اصفهان داشتم، وی برای رونق صادرات، فرصت دهی دولت برای بازار گرداندن ارز، توجه به صفر تا صد ورود و خروج فرشهای ایرانی صدمه دیده و از مدافتاده و تعویض آن که در دیگر کشورهاهستند را خواستار است.
سعید خدارحمی، تعداد صادرکنندگان فرش را از سال ۱۳۷۵ تا ۳ تا ۴ سال گذشته حدود ۱۵۰ نفر اعلام و اضافه میکند: الان این تعداد به کمتر از ۲۰ صادرکننده رسیده است.
طاهر صباحی پژوهشگر و نویسنده حوزه دست بافتهها مدعی است: الان تجار مصری، پاکستانی، نپالی و هندی بازار قالی جهان را در دست گرفتهاند، ۱۰۰ میلیارد دلار فروش فرش دست باف ایران به ۱۰ میلیارد دلار تنزل یافته است.
شناسنامه ایران در جهان رو به فراموشیفرش دست باف هنر عظیم ملی همیشه بعد از نفت در صدر کالاهای صادراتی بوده، اما اکنون در ردیفهای پایینتر قرار میگیرد.
درادامه تحقیقاتم در تماس تلفنی با مدیرکل گمرکات استان اصفهان اوضاع صادرات فرش دست باف کشور و استان را جویا شدم.
رسول کوهستانی پزوه با مقایسه صادرات فرش دست باف از مبادی گمرکی استان اصفهان در حدود هفت سال اخیر میگوید:از لحاظ وزنی
بین ۱/۲ تا ۳/۴ درصدکل صادرات فرش دست باف کشور را استان اصفهان به خود اختصاص داده و از لحاظ ارزشی سهم این استان در این مدت بین ۳/۸ تا ۱/۲ درصدبوده است.
وی اضافه میکند: در هفت ماهه امسال میزان صادرات فرش دست باف کشور ۴۲ میلیون ۵۰۷ هزار دلار و به وزن دو هزار و ۲۱۶ تن بوده که استان اصفهان یک و نیم درصد از وزن و دو و هفت دهم درصد از ارزش کل صادرات فرش دست باف کشور به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه در حدود ۲۲ سال قبل، قلم اول صادراتی گمرکات استان اصفهان فرش دست باف بوده است به گونهای که با مراجعه به آمار سال ۱۳۷۷، دو هزار و ۵۵۶ تن فرش دست باف از گمرکات استان اصفهان صادرشده بود که ۴۷ برابر سال ۱۳۹۸ استان اصفهان و تقریبا معادل کل صادرات فرش دست باف کشور در هفت ماهه امسال است.
ارزش صادرات فرش دست باف از استان اصفهان سال ۱۳۹۳: هشت میلیون و ۸۶۱ هزار دلار / سال ۱۳۹۴: (رشد ۳۳ درصدی نسبت به سال قبل) /سال ۱۳۹۵: (رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل) /سال ۱۳۹۶: (کاهش ۵۹ درصدی نسبت به سال قبل) /سال ۱۳۹۷: (رشد ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل)
سال ۱۳۹۸: یک میلیون و ۷۸۳ هزار دلار (کاهش ۷۳ درصدی نسبت به سال قبل):
در هفت ماهه سال ۱۳۹۹: یک میلیون و ۱۵۴ هزار دلار صادرات فرش دست (بدون تغییر نسبت به با مدت مشابه پارسال)
سهم نصف جهان از فرش دست باف ایرانیدر استان اصفهان بیش از ۲۷۰ هزار بافنده از دور افتادهترین روستاها تا قلب شهرها در حال تولیدفرش دست باف زیرمجموعه حدود هشت اتحادیه صنفی و تعاونی هستند.
بیش از هزار و ۵۰۰ کارگاه متمرکز فرش و حدود ۱۸۰ کارگاه وابسته به فرش در زمینه طراحی و حرفههای وابسته در این استان وجود دارد.
استان اصفهان با ۱۰ نوع سبک از جمله اصفهان، نایین و کاشان، متنوعترین تولیدکننده فرش دست باف کشور است که بیش از ۹۵ درصد بافندگان خانم هستند.
در استان اصفهان بیش از ۱۰ سبک فرش بافی وجود دارد که از این تعداد سه سبک آن در آثار جهانی به ثبت رسیده و «فرش یلمه» نیز در آستانه پیوستن به این فهرست است.
پارسال بافندگان در استان اصفهان، ۳۵۰ هزار مترمربع فرش بافتند که سهم مرکز استان، ۸۵ هزار مترمربع بود.
در ادامه گزارش ،مشکل
را با رئیس صنعت معدن و تجارت استان اصفهان در میان گذاشتیم تا ببینم برای حفظ این نشان جهانی که هم سبب اشتغال است و هم رونق صادرات؛ دولت چه برنامهای دارد.
ایرج موفق هم به فاقد نبودن ۱۹ هزار بافنده فرش دست باف در استان اشاره میکند.
جایگاه اول استان اصفهان در تعداد بافندگان فرش کشور وی با بیان اینکه استان اصفهان، جایگاه اول را در تعداد بافندگان فرش کشور دارد اضافه میکند: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با همکاری استانداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ترتیبی اتخاذ کنند تا اعتبارات تخصیصی در قانون بودجه سالانه کشور به منظور پوشش بیمه قالی بافان بر اساس تعداد آنها در هر استان و نه تعداد جمعیت استانها، محسوب شود.
امسال بیش از ۸۳ هزارو۳۵۰مترمربع فرش دراستان اصفهان تولیدشده است.
استان اصفهان با ۲۷۰ هزار بافنده فرش، ۱۶ و سه دهم درصد آمار کل کشور (بر اساس آمار مرکز ملی فرش ایران) را به خود اختصاص داده است..
نفسهای آخر فرش ایرانیهنر صنعت فرش دست باف ایران که چندین میلیون نفر به آن اشتغال داشته و ارتزاق میکنند تنها صنعت بومی سازی شده کشور و تنها نشان ملی ایرانی است که جهانیان آن را میشناسند، نام قالی در جهان با نام ایران عجین شده و موجب فخر و مباهات و نشان از فرهنگ و هنر غنی این سرزمین دارد.
تولید فرش دست باف به عنوان شناسنامه و پرچم دوم ما ایرانیان در جهان را میتوان نمود عینی تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.
به گفته صاحب نظران، هیچ صنعتی در کشور به اندازه فرش اشتغالزا نیست حتی فراتر از صنعت فولاد، هر مترمربع فرش، سه فرصت شغلی ایجاد میکند و برعکس.
ارزش صادرات هر متر مربع فرش دست باف آن هم ضعیف ترین، معادل یک بشکه نفت خام است و این در نوع با کیفیت همچون فرش اصفهان به معادل ۲۰ بشکه میرسد.
با این اوصاف، این هنر- صنعت که روزگاری نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی، ارزآوری، رشد صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت را داشت، اما در سالیان اخیر گره کوری بر مشکلات این صنعت زده شده و سایه سنگین رکود، آن را در آستانه پیوستن به تاریخ کشانده است.
هرچند که فرش ایرانی در جهان ثبت شده است، اما ثبت نکردن نقشههای فرش در سطح بین المللی باعث شده تا کشورهای دیگر به راحتی فرش ایران را به نام خود کپی کنند.
به گفته فعالان حوزه فرش، رکود فرش فرش دست باف بنا به عللی از جمله کاهش صادرات به علت تحریمها، نوسانات نرخ ارز، افزایش دستمزد، بیمه، قیمت مواد اولیه و هزینه حمل و نقل، وجود رقیبانی مانند هند، چین، پاکستان و افغانستان که با تولید فرش دست باف با قیمتهای پایین، بازار جهانی را تصاحب کرده اند، است.
همچنین تغییر سبک زندگی، ورود فرشهای ماشینی، تغییر ذائقه و سبک زندگی در سایر کشورها و استفاده از پارکت و سرامیک به جای فرش نیز پیامدهای مستقیم و غیرمستقیمی بر رکود فرش دست باف گذاشته است.
در حالیکه برای بافت فرش دست باف، تنها دستگاه کوچکی به نام دار و ابزارهای ساده ایی از جمله چاقوو شانه لازم است که میتوان آن را از ویژگیهای این هنر به حساب آورد.
ارتزاق حدود ۱۰ میلیون ایرانی از فرشی دست باف کمتر از ۱۰ میلیون ایرانی از فرشی دست باف ارتزاق میکنند و اگر موانع تولید، فروش و صادرات برطرف نشود با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد.
پارسال به علت مجدد دولت آمریکا وسیاست غلط داخلی در خصوص مصوبه بانک مرکزی وایجاد تعهد ارزی برای صادر کنندگان، ارزش صادرات فرش به حدود ۷۰ میلیون دلار رسید و ایران به جایگاه سوم صادرکننده فرش جهان تنزل پیداکرد.
درحالی که بیشترین اشتغال را در بحث فرش دست باف داریم و مشکلات این حوزه دسته بندی و شناسایی شده است، باید دید که این صنعت در کدام بسته حمایتی دولت در داخل و خارج از کشور قرار دارد.
ما نیاز داریم تا یک تیم تخصصی این صنعت را آسیب شناسی کند تا یک بار برای همیشه از رکود در این صنعت و مشکلات مبتلابه خارج شود، آنگاه شاهد رونق و شکوفایی در این صنعت خواهیم بود.
برای رونق دوباره صادرات فرش همچنین فروش داخلی این کالا باید هم از تولیدکنندگان و هم از خریداران فرش حمایت شود و نیز علاقهمندان این کالای سنتی ایران در خارج از کشور به خوبی شناسایی و زمینه صادرات آن به سایر نقاط جهان فراهم شود.
در حال حاضر صنعت فرش دچار بحران و نگرانیهای بسیاری شده است. در صورتی که اگر از این صنعت حمایت شود، قطعا میتواند همزمان با اشتغالزایی به حل مشکلات بیکاری در کشور کمک کند و ارزآوری نامحدودی را بههمراه داشته باشد درواقع اگر صادرات فرش رونق بگیرد، ارزش اشتغال آن از ارزآوری اش مهمتراست.
فرش دست باف به عنوان شناسنامه وپرچم دوم ما ایرانیان درجهان محسوب میشود وتنها کالایی است که یک منشور چند وجهی هنر، فرهنگ، اشتغال، اقتصادو ارزآوری را شامل میشودواگرمسئولان به این دیدبه فرش دست باف نگاه کنندخیلی ازمسائل حل میشود.
نباید فراموش کنیم که فرش ریشه در تار و پود مردم ما دارد و نباید اجازه دهیم که این اصالت از بین برود.