پخش زنده
امروز: -
بی شک قانون گریزی و نادیده گرفتن حقوق دیگران در جامعه اسلامی از مصادیق بارز گناه است که بنا بر فرموده پیامبر(ص) اگر در برابر فرد خاطی سکوت کنیم "همه با هم غرق می شویم."
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مشهد، یکی از روزهای مرداد امسال، ساعت هشت و نیم صبح آقای موسوی که کاسب کار یکی از خیابانهای مرکزی در مشهد است مثل همیشه آماده شده تا به سر کارش برود.
او ماشینش را روشن می کند و از خانه خارج می شود. پشت چراغ راهنمایی توقف می کند.
چند موتورسیکلت دو پشته، سه پشته و یکی دو تا هم خانوادگی و یک پیک موتوری جلو و کنار ماشین او توقف کرده اند.
تا کمی مسیر خلوت شد همه موتورها غیر از یکی از آنها که پیرمردی سوار بر موتور وسپا بود همه از فرصت استفاده کرده و در حالی که هنوز چراغ قرمز است بدون توجه به عابران و ماشین ها مثل یک بازی همه موانع را به صورت مارپیچی پشت سر گذاشته و آن طرف چهار راه می روند.
چراغ سبز می شود. ماشین عقبی اولین تک بوق را به نشانه دیدن سبز شدن چراغ زودتر از بقیه می زند!
اما ماشین آقای موسوی حرکت نمی کند!
علتش هم آنست که کلاج ماشین پایین می گیرد و دنده یک هم خوب جا نمی افتد.
خلاصه او پس از دو یا سه بار تلاش، کمتر از پنج، شش ثانیه بعد موفق به حرکت می شود؛ اما صدای بوق ممتد ماشین های عقبی در همین فاصله زمانی کوتاه همه فضای چهار راه را پر می کند.
بعد از حرکت ماشینِ آقای موسوی همه خودروهای عقبی به سرعت از کنار او رد می شوند و یکی از آنها هم تیکه آبداری نصیبش می کند.
او نگاهی به ساعت ماشین می اندازد. دیرش شده است، برای همین کم کم وارد لاین سرعت می شود. عقربه کیلومتر شمار روی عدد 50 است.
ماشین پشت سری سپرش را به سپر عقب خودروی آقای موسوی بسیار نزدیک می کند و چراغ می دهد تا سبقت بگیرد. اما اوهم چون عجله دارد ترجیح می دهد به جای راه دادن سرعتش را اجباراً بیشتر کند.
60، 70، 80، 90 ... ناگهان نگاهش به تابلوی حداکثر سرعت 70کیلومتر کنار بزرگراه می افتد. حسابی از دست ماشین عقبی هم که مدام بوق می زند کلافه شده است!
گرچه بیشتر ماشین ها از کنار او سبقت می گیرند و رد می شوند اما همین تک ماشین، با لجاجت تمام به حساب خودش نمی خواهد از سمت راست سبقت بگیرد در حالیکه آقای موسوی از سرعت قانونی اتوبان هم دارد بیشتر می راند ولی او همچنان ولکُن نیست و می خواهد هر طوری شده فقط از لاین سرعت رد شود!!
آقای موسوی ناچاراً خودش را به سمت راست جاده می کشد. ماشین پشت سری که گویا عصبانی هم به نظر می رسد از او سبقت می گیرد اما به یکباره دست به حرکت بسیار عجیبی می زند!
او به گمان اینکه آقای موسوی عمداً به او راه نداده جلوی او وسط اتوبان متوقف می شود و پس از لحظاتی به کندی هر چه تمامتر حرکت می کند طوری که آقای موسوی نمی تواند از او رد شود.
آقای موسوی با مشاهده این عمل خطرناک و غیر قابل پیش بینی خیلی هراس می کند و بدنش خیس عرق می شود چرا که در این بزرگراه که سرعت ماشین ها بسیار بالاست هر لحظه امکان دارد یک خودرو ناخودآگاه به شدت از عقب با او برخورد کند.
او جفت راهنماها را روشن می کند و به ناچار چندین متری را با استرس و ترس زیاد پشت آن ماشین حرکت می کند.
خلاصه ماشین جلویی بعد از اینکه به خیال خود درست و حسابی حال آقای موسوی را گرفته با سرعت هر چه تمامتر گاز می دهد و در افق جاده ناپدید می شود.
آقای موسوی تا می آید نفسی تازه کند که به میدان می رسد.
دور میدان هم غوغایی برپاست.
گویی هر خودرو قصد دارد تا زودتر از دور میدان خلاص شده و فرار کند.
آنهم در حالیکه همه ماشین ها سرعتشان بسیار بالاست.
گویی هیچکدام حاضر نیستند تا به نفع ماشین مقابل از سرعتش بکاهند و اجازه عبور به دیگری بدهند.
در این بین وانت مزدای آبی هم که اینگار اصلا ترمز ندارد روی همه ماشین ها از جمله خودوری آقای موسوی می گیرد و از مهلکه به سرعت هرچه تمامتر می گریزد.
خلاصه آقای موسوی آنجا را هم به سلامت پشت سر می گذارد و از اتوبان وارد خیابان می شود.
هنوز چند متری را طی نکرده که ناگهان یک ماشین بدون توقف و راهنما زدن از فرعی وارد اصلی می شود و دقیقا جلوی او می پیچد.
موسوی بیچاره که هم خیلی ترسیده و هم خیلی از حرکت ماشین خاطی ناراحت شده به سختی ماشینش را کنترل می کند تا با او برخورد نکند.
آن ماشین هم که بدون توجه به حرکتش گاز داده و به قول شوفرهای قدیمی فلنگ را می بندد.
القصه، سرتان را به درد نیاورم، آقای موسوی بالاخره هر طوری شده خودش را به نزدیکی های مغازه اش می رساند. حالا باید ماشینش را پارک کند تا زودتر به کارش برسد.
به زحمت و با کلی گشتن در بین خودروهای متوقف شده در کنار خیابان یک جای خالی پیدا می کند جلوتر می رود، راهنمای سمت راست را می زند و آهسته دنده عقب می گیرد تا ماشینش را آنجا پارک کند.
اما در یک لحظه خودرویی بدون توجه به او با سرعت و ناگهانی با سر وارد جای پارک او می شود.
او دنده عقب گرفته و کنار ماشین پارک شده متوقف می شود.
در یک لحظه نگاه هر دو راننده به هم گره می خورد.
نخستین باری نیست که همچنین صحنه هایی برایش در پارک کردن اتفاق افتاده و خوب می داند که به قول معروف کَل کَل کردن با فرد خاطی هم سر پر دردی می خواهد که جز اعصاب خوردی برایش هیچ ارمغان دیگری ندارد!
برای همین بی خیال این جای پارک می شود و دو سه تا کوچه بالاتر از محل کارش ماشین را پارک می کند.
خلاصه سید گزارش ما پس از پشت سر گذاشتن خطرات بسیار به سلامت ولی با اعصابی داغان و تجربه یک رانندگی پر استرس در یک روز از هفته، به محل کارش می رسد!
"رانندگی مشهدی ها از دید همشهریانشان"
حتما هر کدام از ما حداقل یکی از این جریانات ناخوشایندی که برای آقای موسوی اتفاق افتاده را در حین رانندگی تجربه کرده ایم.
برای همین به سطح شهر می روم و با چند نفر از شهروندان درباره نحوه رانندگی مردم مشهد مصاحبه می کنم. با آقای میانسالی که خود را مقصودی و کارمند بازنشسته معرفی می کند همکلام می شوم.
او ضمن تشکر از بسیاری از رانندگان که در مشهد همه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می کنند از نحوه رانندگی برخی از همشهری هایش گلایه مند است و می گوید: همین افراد قانون گریز باعث شده اند تا رانندگی در شهر ما را مثل بیمار بدحالی بکنند که دکترها جوابش کردهاند.
آقای مقصودی می افزاید: باید قوانین ترافیکی را به صورت گسترده آموزش داد و اینقدر ساده به همه گواهینامه نداد؛ گرفتن گواهینامه آموزش و سختگیری بیشتری میطلبد.
او ادامه می دهد: درباره موتورسیکلتها هم که مصیبت ظاهرا غیرقابل علاج است انگار همه تسلیم شدهاند که کاری نمیشود کرد!
مقصودی می گوید: کسی که موتورسوار می شود ورود ممنوع می رود، از پیاده رو رد می شود و هیچ قانونی را رعایت نمیکند.
با یکی دیگر از شهروندان هم کلام می شوم او می گوید: شاید یکی از مهمترین مشکلات رانندگی نه فقط در مشهد بلکه کشور ما قانونمدار نبودن برخی از همشهریها و هموطنانمان باشد.
او که خود را حمید رسولی زاده و کفش فروش معرفی می کند می افزاید: قوانین رانندگی برای اینست که ما زودتر به کارمان برسیم این در حالیست که انگار بعضی ها متاسفانه دوست ندارند قانون را رعایت کنند.
وی ادامه می دهد:ما باید پشت چراغ قرمز بایستیم و بعد در لاین خود حرکت کنیم تا زودتر به مقصد برسیم، چون اگر این کار را نکنیم یک گره ترافیکی ایجاد میشود که یا خیلی دیر میرسیم یا اصلا به مقصد نمیرسیم.
خانمی که خود را غفاریان و فرهنگی معرفی می کند نیز می گوید: اگر همه وقتیکه میخواهیم از فرعی به اصلی بپیچیم، کمی درنگ کنیم با امنیت بیشتری رانندگی می کنیم.
او می افزاید: وقتی کسی دوبله پارک میکند به فکر اینست که کارش را زودتر انجام بدهد و برگردد اما عملا یک لاین را اشغال و ترافیک ایجاد میکند و باعث میشود دیگران نیز دیرتر به مقصد برسند.
غفاریان ادامه می دهد: وقتی فرزندان ما این وضعیت را میبینند، فکر میکنند این شیوه، طبیعی و رانندگی صحیح همین است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ هر کجا را می توان از طرز رانندگی کردنشان فهمید می گوید: کسانی که از کشورهای خارجی به ایران میآیند، شاید اولین مسالهای که در ایران توجه آنها را جلب میکند، نحوه رانندگی ماست.
این شهروند مشهدی می افزاید: ما سالانه خسارات مالی و جانی زیادی را به علت رعایت نکردن قوانینی چون احترام به خط عابر پیاده تحمل میکنیم.
غفاریان ادامه می دهد: به هر حال ما برای حل این مشکل نیازمند عزم و اراده ملی هستیم.
او می گوید: ما کتاب راهنمایی رانندگی داریم؛ اما فقط قوانین را آموزش میدهد، نه اخلاق رانندگی را!
این شهروند مشهدی می افزاید: شاید باور عمیق به اینکه ما باید در عین قانونمدار بودن در رانندگی حق را به دیگری هم بدهیم، در جامعه خیلی کم رنگ تر شده است.
غفاریان ادامه می دهد: اضطراب، کلافگی، خستگی، بههم ریختگی فکری و کوفتگی ذهنی، حس برتری جویی همه شاید از نتایج بد رانندگی کردن ما باشد.
وی می گوید: برخی متاسفانه لاییکشیدن و تک چرخ زدن با موتور را هنر میدانند. وقتی میخواهیم ارزش حاکم شود باید قانون حاکم شود، اینها ضد ارزش است.
یکی دیگر از شهروندان نیز می گوید: اگر همدیگر را بشناسیم به هم راه میدهیم، به همسایهمان تعارف میکنیم که «نه شما اول برو»، اما اگر یکدیگر را نشناسیم راه را به هم که میبندیم هیچ، در برخی از مواقع به یکدیگر پرخاش هم می کنیم!
او که خود را حسین دانایی معرفی می کند ادامه می دهد: در کشور ما وقتی خلافی رخ میدهد، اتومبیل جریمه میشود و نه راننده، راننده هم جریمه را پرداخت میکند و تمام.
این شهروند می گوید: شاید یکی از مهمترین مشکلات ما در رانندگی این باشد که همه ما فکر میکنیم خودمان بر حق هستیم و می خواهیم به سرعت و زود به مقصد برسیم در حالیکه همه همینطور هستند.
دانایی می افزاید: موضوع آزاردهنده دیگری که من میبینم برخی از رانندگان خودروها و یا سرنشینان آنها زباله ها مثل دستمال کاغذی، پوست میوه، مثل پوست موز، غذا و غیره را به بیرون از ماشینشان پرتاب می کنند.
وی ادامه می دهد: آنها از بغل دست جوری که بقیه نبینند این زبالهها را بیرون میریزند، در حالیکه میشود آنها را در یک کیسه ریخت و انداخت توی یک سطل زباله سر راه.
"کنترل و پایش هوشمند پلیس"
همه اینها را گفتیم اما نباید از تلاش ماموران خدوم راهنمایی و رانندگی و نقش مهم آنان برای ایجاد نظم و انضباط در ترافیک شهری غفلت کنیم.
بی شک راهنمایی و رانندگی مشهد نیز برای کنترل بیشتر خودروهای متخلف در سطح شهر بیکار ننشسته و دست به ابتکار جالبی زده است.
راه اندازی نخستین مرکز مانیتورینگ و کنترل هوشمند پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در مشهد یکی از این فعالیت هاست.
هوشمندسازی مراکز کنترل و پایش و کنترل آنلاین خودروها از مهمترین اهداف ایجاد این مرکز است.
به تازگی این مرکز با اتصال به ۴۰۰دوربین نظارتی و ۱۰۹دوربین کنترلی در جهت رصد تخلفات خودروها، شناسایی مالک و اطلاع رسانی تخلف از راه دور خودروهای خاطی را اعمال قانون می کند.
طبق آمار این مرکز تا کنون نقش مهمی در منظمتر شدن اقدامات پلیس راهور و کاهش تصادفات و خسارات ناشی از آن داشته است.
در این رابطه با سرهنگ حمیدرضا دهنوی، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی هم کلام می شویم او می گوید: در مرکز مانیتورینگ پلیس راهور مشهد، بدون نیاز به نیروی انسانی، رفت و آمد خودروها در سطح شهر، رصد شده و تخلفاتی چون فقدان معاینه فنی و توقف در مکانهای ممنوع، ثبت و اعمال قانون انجام میشود.
وی در خصوص روند ثبت تخلفات در این مرکز می افزاید: در صورت رصد، پس از تأیید تخلف، پیامک تخلف توسط اپراتور برای مالک خودرو ارسال میشود.
دهنوی ضمن اشاره به آماری از حمل و نقل درونشهری مشهد ادامه می دهد: روزانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در کلانشهر مشهد رفت و آمد میکنند؛ همچنین دوهزار و ۶۵۰دستگاه اتوبوس در قالب ناوگان درونشهری و ۱۳هزار و ۲۵۰دستگاه تاکسی در حمل و نقل شهری مشهد فعال هستند.
وی ادامه داد: همچنین ۳۰هزار دستگاه خودرو در دفاتر تاکسی تلفنی و سرویسهای مدارس کلانشهر مشهد فعالیت میکنند.
اقدام جالب پلیس در مشهد
اما همه فعالیت های پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد برای جلوگیری از تخلفات رانندگان به اینجا ختم نمی شود.
به تازگی پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد برای جلوگیری از تخلفات رانندگان دست به اقدام فرهنگی جالبی زده است.
بر اساس این تصمیم، متخلفانی که باید به پارکینگ بروند، میتوانند روزی یک ساعت ماشین خود را برچسب بزنند و در یکی از میدانهای شهر در معرض دید عموم بگذارند؛ در واقع این مهم جایگزین پارکینگ رفتن شده است.
یکی از مهمترین تخلفات شایع در رانندگی مشهدی ها عبور از چراغ قرمز است.
برای آگاهی بیشتر از وضعیت تخلف عبور از چراغ قرمز در شهرمان بد ندیدیم تا با سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی، همراه شویم.
او می گوید: عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی 204هزار تومان جریمه در پی دارد که برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 10 و برای خودروهای شخصی 5 نمره منفی دارد.
سرهنگ رحیمی ادامه می دهد: عبور از چراغ قرمز علت 67درصد تصادفات سال گذشته در مشهد گزارش شده که یک مورد به فوت و 66 مورد به جرح منجر شده است.
12شب تا 1:30بامداد
رئیس اداره آموزش و فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی می افزاید: در بازه زمانی 12 شب تا 1 و نیم بامداد تقاطع های غیرحساس در سطح شهر به تناسب ترافیک روی سیستم چشمک زن قرار می گیرند.
سرهنگ رحیمی ادامه می دهد: در سال گذشته 18هزار متخلف برای عبور از چراغ قرمز اعمال قانون شده اند.
وی می گوید: همچنین در 2 ماه نخست امسال بیش از 3هزار متخلف برای عبور از چراغ قرمز اعمال قانون شده اند .
سرهنگ رحیمی می افزاید: بیشتر تصادفات عبور از چراغ قرمز در مراکز تقاطع ها به علت رد کردن چراغ زرد توسط راکبان موتورسیکلت ها اتفاق می افتد.
او ادامه می دهد: تقاطع های سطح شهر مشهد بین 2تا6 زمانه تعریف شده اند و بیشتر تصادفات ناشی از عبور از چراغ قرمز در تقاطع های درجه2 شهر اتفاق می افتد.
سرهنگ رحیمی می گوید: خوشبختانه بیش از 90درصد تقاطع های مشهد هوشمند هستند.
از رئیس اداره آموزش و فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی می پرسم چرا سیستم ثانیه شمار تقاطع ها حذف شدند؟
سرهنگ رحیمی می افزاید: با توجه به اینکه سیستم هوشمند به صورت لحظه ای زمان بندی را انجام می دهد، نسبت بار ترافیکی در ساعت های مختلف، تایمر کارایی و کاربرد لازم را نداشت.
وی ادامه می دهد: این سیستم باعث حواس پرتی راننده و شتاب گیری او برای عبور از عرض تقاطع می شود و به دنبال آن، تصادفات افزایش می یابد!
مرگ صدها نفر در تصادفات امسال
عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در نهایت منجر به از دست دادن جان انسان می شود.
به ویژه سرعت بالا و توجه نکردن به جلو در جاده های خارج شهر که همه ساله باعث بروز خسارات بسیار جانی و مالی می شود.
۸۳۲نفر در تصادفات فروردین۹۹ جان خود را از دست دادند که این رقم به علت شیوع بیماری کرونا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۳درصدی داشته است.
بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور و آمار نهایی این سازمان، در تعطیلات نوروز امسال(25 اسفند98 تا 15فروردین99)،534نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با آمار تلفات 914نفر، 41.6درصد کاهش یافته است.
در نوروز امسال به علت به حداقل رسیدن سفرها در پی شیوع بیماری کرونا، شاهد کاهش قابل توجه تلفات حوادث رانندگی در کشور بودیم به نحوی که بر اساس آمارهای موجود از سال1390 تا کنون کمترین آمار تلفات تصادفات نوروزی در تعطیلات امسال ثبت شده است.
بر اساس این گزارش در فروردین امسال 12هزار و 937مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که به علت کرونا و مسافرتهای کمتر نسبت به مدت مشابه سال قبل 53.2درصد کاهش یافته است.
"تصادفات سومین عامل مرگ و میر"
تصادفات جادهای سومین عامل مرگ و میر در ایران است.
آمارها بیانگر آنست که روزانه بین ۴۵تا۵۵ نفر در تصادفات جاده ای کشور کشته و حدود هزار نفر نیز مجروح می شوند که از این تعداد ۱۰درصد آنها ویلچری می شوند.
همچنین در این آمار آمده است که متاسفانه 10تا12 درصد کشته های تصادفها را کودکان تشکیل می دهند.
در ادامه ذکر شده که حدود ۵۱درصد کشته های ناشی از تصادفات در سر صحنه، هفت درصد در مسیر و مابقی در بیمارستانها فوت می کنند.
در آمارها آمده که سالانه هفت درصد تولید ناخالص ملی در تصادفات از بین می رود و حدود ۷۰درصد تصادف جادهای به علت خطاهای انسانی است.
نخستین عامل تصادفات در کشور به علت عدم توجه به جلو در هنگام رانندگی و ۱۰درصد نیز به دلیل تغییر مسیر است.
۸۰درصد تصادفات به چهار علت به وقوع می پیوندد: 1_ سرعت و سبقت غیرمجاز، 2_خستگی، 3_خواب آلودگی و 4_ عدم توجه به جلو در رانندگی است.
بی شک جاده ها اگر جان داشتند از حوادثی كه هر روز شاهد آنها هستند، حكایتها می گفتند.
در حالی شاهد این تعداد كشته به صورت روزانه آن هم به علت تصادفات جاده ای در كشور هستیم كه 94درصد از حمل و نقل كشور به صورت زمینی و جاده ای انجام می شود.
هر چند میزان جانباختگان جاده ای نسبت به سالهای گذشته به رغم افزایش خودرو كاهش یافته است اما همچنان خودرو و جاده در ایران قربانی می گیرد.
در سال84 بیش از 27هزار نفر در جاده های كشور بر اثر حوادث رانندگی کشته شدند.
این رقم پارسال به حدود 16هزار نفر کاهش یافت این در حالیست كه در آن سال، فقط 7میلیون و نیم خودرو در كشور تردد می كرد و امروز این آمار بیش از سه برابر افزایش یافته است.
بر اساس آمار سازمان پزشكی قانونی در ایام نوروز 10سال گذشته متاسفانه 11هزار و 870نفر از هموطنانمان در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.
در 10سال گذشته بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی در ایام نوروز مربوط به سال1387 با هزار و 535كشته به عنوان خونین ترین تعطیلات عید باستانی و كمترین آن متعلق به سال1396 با 874فوتی است.هر روز 50نفر جان می دهند.
نوروز سال1396، (25 اسفند95 تا 15فروردین96) 874نفر یعنی به طور متوسط روزانه 41.6نفر در حوادث رانندگی كشته شدند.
"خراسان رضوی در صدر آمار تلفات"
با مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی درباره آمار تلفات تعطیلات نوروز در استان گفتگو می کنیم؛ دکتر سید آریا حجازی می گوید:
خراسان رضوی با 72کشته و صدها مصدوم دارای بیشترین آمار تلفات تصادفات در ایام تعطیلات نوروز سال98 در کشور بوده است.
وی ادامه می دهد: استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان پس از استان ما بیشترین آمار کشته و مصدوم را در تعطیلات نوروز پارسال داشتند.
معاون پزشکی قانونی استان نیز گفت: طبق آمار پارسال بیش از هزار و 100نفر بر اثر سوانح رانندگی در خراسان رضوی جان خود را از دست دادند.
دکتر حمید عطاران افزود: از این تعداد حدود دو سوم مربوط به حوادث رانندگی برون شهری است.
وی با اشاره به نقش مهم رعایت قوانین و مقررات رانندگی در پیشگیری از حوادث و سوانح ترافیکی گفت: طبق آمار بیش از 55درصد از کشته شدگان سوانح جاده ای در مشهد مربوط به رانندگان و 45درصد متعلق به سرنشینان است.
دکتر عطاران افزود: بیش از 40درصد آنان در اثر ضربه سر دچار مرگ شده اند که می توان عامل اصلی این رخداد را عدم استفاده از کمربند ایمنی دانست.
او ادامه داد: چنانچه ناحیه سر و گردن سرنشینان خودرو به درستی محافظت شود می توانیم شاهد کاهش مرگ و میرهای اینچنینی باشیم که مؤثرترین راه بستن کمربند است.
معاون مدیرکل پزشکی قانونی استان همچنین گفت: فضای خودرو در هنگام واژگونی می تواند به حفظ افراد کمک کند که چنانچه کمربند توسط سرنشینان استفاده نشود امکان پرت شدن به بیرون زیاد است.
دکتر حمید عطاران افزود: طبق آمار از هر 4نفری که به بیرون از ماشین پرت شده اند 3نفر فوت می شوند و فقط یک نفر زنده می ماند.
وی ادامه داد: بی شک بستن کمربند به ویژه برای سرنشینان عقب و به صورت خاص برای کودکان و اطفال که دارای جثه و اندام کوچک و ضعیفی هستند و هنگام سانحه امکان پرت شدنشان به بیرون زیاد است، توصیه بسیار اکید می شود.
موضوعی دیگر که دکتر عطاران به آن پرداخت بحث نگهداری اطفال در آغوش مادران و در صندلی جلوی خودرو بود که از این کار به عنوان سپر بلای مادر توسط کودک یاد کرد و این عمل را یک اشتباه فاحش و خطای بزرگ عنوان کرد.
"کلام آخر"
گرچه بسیاری از شهروندان و هموطنان ما قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می کنند اما همان تعداد اندکی که قانون شکن هستند برای افراد بی آزار و مطیع قانون نیز دردسر و شر ایجاد می کنند.
می توان این مطلب را با حدیثی گوهر بار از پیامبر اکرم (ص) این گونه توضیح داد که آن حضرت فرمودند:
" اگر شما سوار کشتی بشوید و دیوانه ای شروع به سوراخ کردن کشتی بکند و بگوید من میخواهم به اندازه ی سهم خودم فقط سوراخ کنم، اگر شما جلویش را نگیرید، و کشتی غرق شد شما نمیتوانید بگویید که من سوراخ نکردم پس نباید غرق شوم، مسلما این کشتی که غرق شود شما هم غرق میشوید."
حضرت سپس ادامه می دهند: "گناه ِگناهکار مثل سوراخ کردن کشتی است، گناهِ گناهکار نکبتی است که سرنوشت شما را هم میگیرد."
بی شک قانون گریزی و نادیده گرفتن حقوق دیگران در جامعه اسلامی از مصادیق بارز گناهانی همچون دروغ گویی است که بنا بر فرموده پیامبر(ص) اگر در برابر فرد خاطی ساکت بنشینیم "همه با هم غرق می شویم."
سید محسن واعظی