ان پی آر
گرفتاري شرکتهاي امريکايي در جنگ اقتصادي با چين
شرکت های آمریکایی در جنگ تجاری بین کشورشان و چین گرفتار شده اند
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما، پایگاه اینترنتی آمریکایی رادیو ملی سراسری ( اِن پی آر) در مطلبی به قلم جیم زارولی نوشت: وقتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته دور تازه ای از تعرفه ها را بر واردات از چین اعلام کرد این موضوع را روشن کرد این آمادگی را دارد برای پیروزی در جنگ تجاری, در صورت ضرورت روابط پکن و واشنگتن را قطع کند.
ترامپ در توئیتر نوشت:"ما به چین نیازی نداریم و صادقانه بگویم اوضاع بدون چین بسیار بهتر خواهد بود."
در عین حال, تعداد فزاینده ای از شرکت های آمریکایی به شدت به چین نیازمند هستند و در صورتی که این جنگ تجاری بیش از اندازه طولانی شود, متحمل ضرر می شوند.
شرکت های آمریکایی مانند استار باکس, نایک و بوئینگ اکنون بخش زیادی از سودهای خود را به واسطه ارائه خدمات به طبقه متوسط چین بدست می آورند که تعداد افراد در این طبقه, زیاد و رو به افزایش است.
شان رِین مدیرعامل "گروه تحقیقات بازار چین" که به شرکت های چینی در مورد تجارت در چین مشاوره می دهد گفت:"چین به بزرگترین بازار فروش برای بزرگترین شرکت های آمریکایی تبدیل شده است."
پاترین شووانک استراتژیست ارشد در موسسه مدیریت سرمایه سیلورکرست گفت:" اهمیت فزاینده بازار مصرفی چین اغلب در بحث های سیاسی در آمریکا مورد غفلت واقع می شود. بحث های سیاسی در آمریکا بر تعداد فزاینده شغل هایی متمرکز است که در این کشور از دست رفته اند زیرا کشورهای آمریکایی به سبب نیروی کار ارزان فعالیتهایشان را به خارج کشور منتقل کرده اند.
من معتقدم این یکی از چیزهایی است که در زمان صحبت کردن درباره جنگ تجاری چین و آمریکا آن را فراموش می کنیم زیرا مسئله اغلب بر اساس برون سپاری مطرح می شود که البته وجود دارد. البته کاملا مسئله بودن در چین برای اینکه در چین باشیم مطرح است."
رستوران های کی اف سی اکنون در چین بیش از آمریکا مرغ می فروشند. به هر کجا در چین که می روید, رستوران های کی اف سی , مغازه های استارباکس و رستوران های مک دونالد وجود دارند."
شرکت جنرال موتورز سال گذشته همراه با شرکای چینی اش سه میلیون و ششصد هزار دستگاه خودرو در چین به فروش رساند. تعداد خودروهایی که جنرال موتورز در چین فروخت از تعداد خودروهای فروخته شده در چین بیشتر است. برندهای جنرال موتورز مانند کادیلاک و بوئینگ, همچنین در چین بسیار محبوبیت دارند.
بیش از یک سوم از موتورهای درون سوزی که شرکت آمریکایی کامینز مستقر در ایندیانا سال گذشته فروخت در چین بودند. جُن میلز سخنگوی کامینز گفت:" ما تعدادی تاسیسات ساخت و تولید در چین داریم و حدود 90 تا 95 درصد تولیدات ما در چین در بازار این کشور فروخته می شوند. درآمدی که در چین حاصل می شود به پرداخت هزینه های تحقیق و توسعه کمک می کند و می تواند ضررهای زمان بد در آمریکا را جبران کند."
شرکت های آمریکایی به طور قطع هنوز هم در چین با موانع زیادی روبرو هستند. صنایعی مانند بانکداری همچنان به روی خارجی ها بسته هستند و بسیاری از شرکت های آمریکایی که می خواهند در چین فعالیت کنند هنوز هم مجبور به همکاری مشترک با شرکای چینی هستند. سرقت مالکیت معنوی همچنان یک مشکل بزرگ است.
آنا اشتون مدیر ارشد امور دولتی در شورای تجارت آمریکا و چین می گوید:" تعداد جمعیت طبقه متوسط چین اکنون از تمام جمعیت آمریکا بیشتر است. فرصت های کسب درآمد در آنجا بسیار زیاد است."
وی افزود:" بخش اعظم شرکتهای ما هر سال پیوسته گزارش داده اند و همچنان گزارش می دهند که فعالیت آنها در چین سودآور است و نه فقط سود دارد بلکه سودآورتر از مجموع عملکرد آنهاست."
کوین جانسون مدیرعامل استار باکس ماه گذشته به بلومبرگ گفت: "من به بازار چین بسیار خوشبین هستم. ما می خواهیم برای بلندمدت فروشگاه های جدید در این کشور ایجاد و تاسیس آنها را تسریع کنیم."
اما جنگ تجاری فعلی, عنصر تازه ای از بلاتکلیفی را در طرح های مدیران عامل شرکت ها وارد کرده است. چین در گذشته نشان داده است که علیه شرکتهایی که از آنها ناراضی است اقدامات تلافی جویانه انجام می دهد.
پس از آنکه مسئولان هتل های زنجیره ای ماریوت در وبسایت خود تایوان را یک کشور جداگانه اعلام کردند، رین می گوید دولت پکن به مدت یک هفته سایت رزرو آنلاین خود را در چین تعطیل کرد. اخیراً، دولت چین به دلیل آشفتگی سیاسی در هنگ کنگ, شرکت های هنگ کنگی مانند شرکت هواپیمایی کاتای پاسیفیک را هدف قرار داده است.
دولت چین با کُند کردن روند اجازه دادن به تاسیس مغازه های جدید یا وضع جریمه های سنگین به سبب مثلا تخلفات جزیی, می تواند فعالیت برای شرکت های آمریکایی را دشوار کند.
چین حتی می تواند برای مجازات کشورها, مصرف کنندگان را به تحریم شرکت ها ترغیب کند. پس از آنکه کره جنوبی سامانه ضد موشکی ساخت آمریکا را مستقر کرد, پکن به آژانس های مسافرتی دستور داد اعزام تورهای مسافرتی گروهی به کره جنوبی را متوقف کنند. این اقدام به بخش گردشگری کره جنوبی آسیب زیادی وارد کرد.
رین گفت چین تاکنون چنین اقدامی را در مورد شرکت های آمریکایی انجام نداده است. چین, صاحبان صنایع آمریکا را که بسیاری از آنها از سیاست های تجاری ترامپ انتقاد کرده اند, متحدان خود می داند.
شووانک گفت:"در عین حال , اگر تنش های تجاری به اندازه کافی بد شوند, پکن برای هدف قرار دادن شرکت های آمریکایی درنگ نخواهد کرد. بروز چنین وضعیتی به بازارهای سهام آمریکا لطمه خواهد زد و شاید ترامپ مجبور شود در این جنگ تجاری بازنگری کند. اگر این اتفاق روی دهد, برخی شرکت ها ممکن است آسیب ببینند. ترامپ برای آسیب هایی که شرکت های آمریکایی در چین متحمل شده اند اهمیت چندانی قائل نشده است."