• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۴۴۷۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

گشایش اعتبار برای خط آهن تهران-اصفهان

معاون شرکت راه آهن: خط اعتباری (ال سی) چین برای خط آهن سریع السیر تهران- اصفهان فعال شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ​نوراله بیرانوند در نشست خبری با خبرنگاران افزود: اعتبار این LC نزد بانک عامل موجود است و هر وقت اسناد آن به بانک ارائه شود در مقابل پیشرفت پروژه به شرکت سازنده پرداخت خواهد شد.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن گفت: خط اعتباری (ال سی) ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یوآنی چین برای خط آهن سریع السیر تهران- اصفهان فعال شد و برای اجرای پروژه قابل بهره برداری است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
وی با اشاره به برنامه‌های شرکت راه آهن در جهت رفع موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی در بخش‌های مختلف راه آهن اعم از زیرساخت و ایستگاه و لکوموتیو گفت: مهمترین اقدامی که راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی انجام داده است، افزایش بازدهی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی است چراکه با این اقدامات بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، باید نرخ بازدهی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی نسبت به سایر صنایع قابل رقابت باشد ضمن اینکه سرمایه گذاری در بخش ریلی، سرمایه گذاری بلند مدت و کم خطری است چراکه از بسیاری از خطرات سرمایه گذاری در سایر صنایع در این بخش خبری نیست.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن افزود: با توجه به اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، باید نرخ بازدهی سرمایه گذاری در حوزه ریلی از نرخ سود سپرده‌های بانکی مصوب شورای پول و اعتبار بالاتر باشد، بنابراین نرخ مورد قبول ما در شرکت راه آهن، معادل نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به اضافه دو درصد است بنابراین با توجه به اینکه نرخ مصوب شورای پول و اعتبار برای سود سپرده‌های بانکی چند ساله ۱۸ درصد تعیین شده، باید نرخ سود سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی ۲۰ درصد باشد.
بیرانوند ادامه داد: شرکت راه آهن برای دستیابی به این نرخ بازدهی، اقدام به کاهش هزینه دسترسی به ریل برای سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی کرده است و به همین منظور در دو سال اخیر، هزینه دسترسی به ریل را ۲۰ درصد کاهش داده ایم همچنین اقدام دیگر راه آهن این بود که از سرمایه گذاران بخش حمل و نقل ریلی باری تا ۳/۵ سال نخست یا معادل حمل چهار میلیون تن بار، حق دسترسی به ریل اخذ نمی‌کنیم.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بیرانوند با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مبنی بر بازگشت اصل و سود سرمایه گذاری در بخش ریلی به ازای کاهش مصرف سوخت تصریح کرد: این قانون اجرایی شده و با همکاری وزارت نفت و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به ازای هر تن -کیلومتر حمل بار معادل ۱/۳ سنت و به ازای هر کیلومتر- مسافر ۰/۷۳ سنت دلار به سرمایه گذاران پرداخت خواهد شد.
وی افزود: با این اقدامات سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی به رقم مطلوبی رسیده است، اما در بخش زیربنایی ریلی هنوز نتوانسته ایم نرخ بازدهی را رقابتی و اقتصادی کنیم.
بیرانوند تصریح کرد: شرکت راه آهن سود سرمایه گذاری در این حوزه را در مقابل تأمین مالی سرمایه گذاران از محل صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه، تسهیلات بانکی، فاینانسر‌های خارجی و مؤسسات سرمایه گذاری تضمین می‌کند. همچنین با توجه به اینکه صدور تضامین بانکی هزینه‌ای برای سرمایه گذاران دارد، شرکت راه آهن تأمین هزینه‌های صدور تضامین را کاهش داده است.
به گفته معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن، برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش ریلی، شرکت راه آهن قرارداد‌های بلند مدت با شرکت‌های ریلی به امضا می‌رساند تا هزینه اجاره لکوموتیو و دیگر خدمات مورد نیاز این شرکت را کاهش دهد. همچنین راه آهن در تأمین مالی بخشی از پروژه‌ها مشارکت کرده و در اجرای طرح‌های TOD شامل توسعه خدمات تجاری در ایستگاه‌های راه آهن تا ۳۰ درصد و احداث خطوط ریلی فرعی تا ۵۰ درصد هزینه‌ها را برعهده می‌گیرد.
بیرانوند همچنین در مورد تأمین سوخت قطار‌های باری و مسافری توسط بخش خصوصی گفت: با سرمایه گذاری بخش خصوصی سیستم تأمین سوخت در بخش حمل و نقل ریلی به یک سیستم بسته از پالایشگاه تا مصرف تبدیل شده که به کاهش چشمگیر مصرف سوخت در بخش ریلی منجر شده است.
وی همچنین با اشاره به امضای یک قرارداد تامین سرمایه مورد نیاز از محل بازار سرمایه در روز نخست برگزاری نمایشگاه حمل و نقل ریلی به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان در حضور وزیر راه و شهرسازی افزود: برای تأمین مالی حمل و نقل ریلی از محل بازار سرمایه، ​ تاکنون برای تأمین مالی تولید واگن در چهار کارخانه واگن سازی داخلی، اوراق صکوک اجاره در بازار سرمایه عرضه شده و این اوراق در کمتر از یک ساعت به فروش رسید و در حال حاضر بازپرداخت آن‌ها آغاز شده است.
بیرانوند با تاکید بر اینکه دارایی‌های سرمایه گذاری شده در بخش راه آهن با نرخ ارز برابری می‌کند، گفت: این تنها سندی است که دارایی‌های ملکی سرمایه گذاران مانند واگن معادل افزایش نرخ ارز، دارای ارزش خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
روایتی تازه برای نوجوانان از سیره حضرت فاطمه (س) در کتاب «ریحانه پیامبر»
شعرخوانی شعرای شمال فارس در رثای حضرت زهرا
آیین تشییع شش شهید گمنام در شهرکرد
معرفی فیلم‌های ایرانی جشنواره جهانی؛ روایتی از جنگ، عشق و انسانیت
پخت سمنوی نذری در شهر داران
دیدار مسئولان خوروبیابانک با خانواده شهیدان شمسایی در مهرجان
مالیات‌های مردم کرمانشاه، بودجه ۹ پروژه استان را تامین کرد
نوسازی سالن‌های مطالعه خوابگاه‌های دانشجویی
تداوم محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های شمال
تشییع پیکر‌های مطهر شهدای گمنام بر دستان مردم شیراز
سازمان برنامه و بودجه در حال تهیه فهرست طرح‌های اولویت‌دار است
پرداخت حدود ۱۵۰۰ میلیارد ریال غرامت خشکسالی به کشاورزان کرمانشاهی
کیفیت هوای تاکستان و محمدیه در وضعیت قرمز/ قزوین ناسالم برای گروه‌های حساس
تشییع ۶ شهید گمنام دفاع مقدس در بوشهر (عکس)
تشییع و تدفین شهید گمنام در دانشگاه فرهنگیان گرگان
نوجوانان و جوانان اولویت برنامه های آموزشی مقابله با مواد مخدر
چیت سازیان، مردی که تا آخر ایستادگی کرد
پیکر‌های مطهر سه شهید گمنام در اردبیل تشییع شد
شهیدان، شاگردان مکتب امام حسین (ع)
تشییع پیکر ۹ شهید فاطمی همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) در قزوین
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
وزیر ورزش و جوانان به عیادت دختر موتور سوار رفت
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
ایست به اتلاف انرژی
آلودگی شدید هوا در تهران
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
پایان چشم انتظاری
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)