شهردار تهران گفت: در حال حاضر ۲.۵ میلیون سفر با مترو انجام میشود و امیدواریم بتوانیم به هدفگذاریمان که هفت میلیون سفر است، برسیم.
پیروز حناچی در حاشیه مراسم امضای قرارداد ساخت واگن مترو با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز قرارداد تفاهمنامه ساخت ۳۷۶ واگن مترو معادل ۴۷ رام قطار برای خط ۷ مترو منعقد شد، گفت: برای کاهش سرفاصله قطارها به چهار دقیقه، نیازمند ۲۰۰۰ دستگاه واگن هستیم.
وی ادامه داد: ساخت این واگنها با سهم ۳۰ درصدی تولید داخل آغاز می شود و تا پایان آن به سهم بیش از ۵۰ درصد تولید داخل میرسیم.
شهردار تهران با بیان اینکه ایدهآل این است که با ظرفیت بخش خصوصی، مترو توسعه یابد، گفت: البته در حوزه واگن سازی هنوز بخش خصوصی فعالیت خودش را آغاز نکرده است.
وی افزود: بزرگترین کمک دولت برای توسعه مترو در نظر گرفتن فاینانس برای خرید تجهیزات و واگنها است که باید بتوانیم از حداکثر ظرفیت استفاده کنیم.
حناچی همچنین در مورد جلسه امروز ظهر شهرداران بعد از انقلاب، گفت: از ۱۴ شهردار تهران بعد از انقلاب که یک نفر از آنها فوت شده است، ۹ نفر آمدند و در مورد بحث انتقال تجربیات صحبت کردیم. البته وضعیت حاضر تهران با دهه ۶۰ قابل قیاس نیست و نیازمند سرمایههای بیشتری هستیم.
وی با بیان اینکه جلسه شهرداران بعد از انقلاب جلسه دوستانهای بود در مورد غیبت آقای قالیباف گفت: حتما مشکلاتی داشت؛ اما در مورد غیبت آقای قالیباف جا دارد که ازدواج پسرشان را تبریک بگوییم و وی به دلیل شرکت در این مراسم حاضر نشد و آقای کرباسچی نیز گفته بود به علت تلاقی با یک جلسه دیگر در این جلسه حضور نیافتم و مادر ملک مدنی نیز در آی سی یو بیمارستان یزد بستری بود، آقای احمدی نژاد نیز دعوت بود و اطلاع نداد که نمیآید و حضورشان میسر نشد.
تولید 376 واگن مترو تا 48 ماه دیگر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در تشریح قرارداد تولید واگن های مترو با بیان اینکه 55 درصد این واگن ها در داخل ساخته می شود ، گفت: 48 ماه پس از زمان گشایش اعتبار این قطارها به صورت کامل تحویل داده خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محسن پورسید اقایی عصر امروز در حاشیه مراسم امضای توافقنامه تولید 376 واگن مترو تهران افزود:اولین سری این قطارها بعد از 15 ماه تحویل داده می شود.
وی افزود: ابتدای سال 97 قرارداد واگن های خط 7 مترو تهران منعقد شد که به دلیل بالا بودن قیمت ها، وزارت کشور و سازمان برنامه آن را تایید نکردند.
پورسید اقایی با بیان اینکه قیمت هر واگن در ان قرارداد یک میلیون و 256 هزار یورو تعیین شده بود، اضافه کرد: به دلیل تایید نشدن قیمت واگن ها نتوانستیم از فاینانس خط 7 استفاده کنیم.
پورسیدآقایی با اشاره به اینکه برای باز کردن مسیر باید قرارداد جدید با قیمت های مورد تایید وزارت کشور و سازمان برنامه منعقد می شد، اضافه کرد: در این قرارداد قیمت هر واگن به حدود 853 هزار یورو می رسد که این عدد مربوط به قرارداد نقدی است و هزینه فاینانس و سایر موارد به آن افزوده خواهد شد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه 55 درصد این واگن ها در داخل ساخته می شود ، با اشاره به اینکه مهم ترین دغدغه مترو کمبود ناوگان است، اظهارداشت: متاسفانه به میزان خطوط احداث شده واگن نداریم.
وی افزود: مطالعات نشان می دهد برای رسیدن به سرفاصله ۲ دقیقه در خط ۷ مترو ۲ هزار واگن کسری داریم.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه اقداماتی از قبل برای تامین ۱۰۵۰ واگن از سوی وزارت کشور انجام شده است، گفت: مناقصه مربوط به آن در دوره کنونی برگزار شد و واگن سازی پارس و طرف چینی در این مناقصه برنده شدند.
به گفته وی قرارداد مربوط به آن نیز منعقد و مراحل قانونی آن ابلاغ شد که اکنون نیز در حال مذاکره برای تامین ۴۲۰ دستگاه واگن دیگر هستیم.
پورسیدآقایی افزود: از سوی دیگر برای تامین واگن های خط هفت مجوز ۳۴۸ میلیون یورو فاینانس از سوی شورای اقتصاد صادر شد که پس از رد قرارداد اولیه به دلیل بالا بودن قیمت، امروز این توافق نامه امضا شد.