• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۲۵۹۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۴
اقتصادی
گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما؛

افزایش تا ۳۰۰ درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت: قیمت قطعات یدکی خودرو بین ۴۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ، علیرضا نیک آیین در ارتباط تصویری با برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه علت افزایش قیمت قطعات خودرو را باید از اتحادیه لوازم یدکی پرسید،​گفت: تعمیرکاران ما قربانی تقلّب هستند و با توجه به اینکه قطعات ، بی کیفیت هستند کیفیت کار تعمیرکاران را زیر سئوال برده است.

وی افزود: قطعات پرمصرف مانند لنت ترمز، دیسک صفحه کلاج و فیلترها حدود 300 تا 400 درصد افزایش قیمت داشته است و وجود واسطه های متعدد از علل این افزایش است.

نیک آیین با بیان اینکه کمبود عرضه در بازار لوازم یدکی وجود دارد، گفت: کیفیت قطعات هم کاهش داشته است و برخی از کارخانه های قطعه ساز به علت نیامدن مواد اولیه، قطعات کنار رفته از خط تولید را وارد بازار کردند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

حسن ساده عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه افزایش قیمت در همه کالاها از جمله لوازم یدکی خودرو رُخ داده است، افزود: قیمت برخی از لوازم یدکی 2 تا 3 برابر افزایش داسته است که منطقی نیست.

وی ادامه داد: در چند ماه اخیر 40 درصد افزایش قیمت داشتیم که به علت نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه های گمرکی و حمل و نقل بوده است.

ساده با اشاره به اینکه بخش زیادی از نیاز لوازم یدکی کشور از خارج تامین می شود، افزود: افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت این لوازم شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفت: تعدد مراکز تصمیم گیر و توجه نکردن به عواقب تصمیم از علل ایجاد مشکل در قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو است.

وی افزود: بر اساس قانون، اتحادیه ها اجازه نرخ گذاری و نظارت ندارند و سازمان های تصمیم گیر هم با اتحادیه ها مشورت نمی کنند.

ساده گفت: مصرف قطعات یدکی در سال 96 درکشور 11 و نیم میلیارد دلار برای حدود 22 و نیم میلیون خودرو بوده است.

وی افزود: حدود 50 درصد این مبلغ، تولید داخل و ورود کالا از مبادی رسمی بوده و 50 درصد این کالاها هم از مبادی غیررسمی بوده است و فروشنده ها هم نمی تواننداصلی را از بدلی تشخیص دهند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان خودرو هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر در ملاقات با مسئولان هشدارهای لازم را درباره مشکلات قطعه سازان داده ایم ،​گفت: هر روز وضعیت بدتر می شود . قیمت مواد اولیه خارجی سه برابر شده است.

وی افزود: اجناسی را که با دور زدن تحریم ها خریدیم و در گمرک کشورمان نگه داشتیم تا آن را ترخیص کنیم اما بر اساس تصمیم نادرست مسئولان ، قیمت ارز را از 4 هزار و 200 تومان به 8 تا 9 هزار تومان تبدیل کردند.

بیگلو گفت: مواد اولیه خارجی ما ، حدود 2 تا 3 برابر افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: بر اساس قرارداد حقوقی قطعه سازان با شرکت های خودروساز، ​اجازه ندارند قطعاتی را که مطابق باقطعه سازان خودرو است به طور مستقیم در بازار بفروشند و قطعه سازان داخل ، تولیدات خود را باید در اختیار خودروسازان قرار دهند.

بیگلو با بیان اینکه 1530 قطعه ساز ثبت شده در کشور داریم ، اضافه کرد: حدود 200 قطعه ساز پیش از این بحران هم ،​فعال نبودند و حدود 300 قطعه ساز هم به علت این بحران ها غیر فعال شدند.

وی ادامه داد: اکنون هزار قطعه ساز داریم که از این میزان 700 قطعه ساز در رده های تی اِر وان مشغول کار مستقیم با خودرو سازان هستند.

بیگلو افزود: برخی قطعه سازان ،​زیرپله ای تولید می کنند که مالیات نمی دهند و کیفیت و استانداردها را هم رعایت نمی کنند و به ما هم ارتباطی ندارند.

بیگلو گفت: قیمت مواد اولیه خارجی ما به علت افزایش نرخ ارز حدود 2 تا 3 برابر شده است و مواد اولیه تابع نرخ ارز است. قیمت آهن از کیلویی هزار به 3 هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: قیمت قطعات خودرو حدود 2 و نیم برابر شده یعنی 150 درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که قیمت مواد اولیه 3 برابر شده است.

در ادامه بیگلو با اشاره به اینکه 800 هزار شاغل مستقیم در صنایع قطعه سازی داریم، گفت: کل فروش سایپایدک و ایساکو در سال گذشته کمتر از 3 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که حجم بازار لوازم یدکی کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: بسیاری از قطعات از چین وارد می شود اما نشان شرکت معتبر ایرانی بر روی آن می زنند و می فروشند و این موارد را به سازمان تعزیرات هم اعلام کردیم اما اقدامی نشده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در چند سال اخیر صنعت قطعه سازی به جای قطعه سازی به واردات قطعه روی آورده زیرا قیمت ارز ، پائین بود و واردات قطعه ، به صرفه بود.

محمد عزیزی افزود: با افزایش قیمت ارز ، واردات قطعه برای واردکنندگان، صرفه اقتصادی نخواهد داشت . اکنون فرصت خوبی برای تولید کنندگان داخلی است.

وی اضافه کرد: متنوع نبودن محصول موجب شده تا قطعه سازان به تولید قطعات پراید و پژو فکر کنند و هیچ وقت برای انتقال فناوری و توسعه و صادرات فکر نمی کنند.

عزیزی گفت: بیش از 50 درصد قطعات متنوع لوازم یدکی خودرو ،​چینی است و آن ها را وارد می کنیم

وی افزود: بین 400 تا 500 هزار شاغل در صنایع قطعه سازی داریم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، تعزیرات و اصناف باید وارد شوند و نظارت کنند.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از اهداف برخورد با محتکران ، حمایت از کسانی است که در چارچوب قانون کار می کنند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه ها نقش نظارتی دارند،افزود: قیمت لوازم یدکی خودرو چند برابر شده است.

رایگانی اضافه کرد: بزرگترین پرونده لوازم یدکی خودرو در سازمان تعزیرات در استان سمنان بوده است که 50 میلیارد تومان انواع لوازم یدکی کشف شد.

وی گفت: همه این لوازم یدکی به طور غیر قانونی وارد کشور و احتکار شده بود. حتی خودرو سازان هم احتکار کردند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
انتخاب برترین‌های مسابقات دوی صحرانوردی چهارمحال و بختیاری
هشدار نارنجی آلودگی هوا در خراسان رضوی
ابلاغ قانون اصلاح یکی از قوانین بانک مرکزی
کشف ۲۳ دستگاه ماینر غیرمجاز در آمل
تأکید معاون استاندار یزد بر جلوگیری از فعالیت واحد‌های آلاینده بدون ضابطه
«بیستا برمه» (گریه بی صدا) و «باغ رز»، از قاب تلویزیون
قطعی گاز فردا در برخی مناطق الیگودرز
هفته نخست لیگ برتر والیبال ساحلی؛ پیکان بندر دیر قهرمان گروه دوم
­صعود گل‌گهر به مرحله یک هشتم پایانی جام حذفی
شاخص کیفیت هوا در ۱۷ ایستگاه هواشناسی در وضع قرمز
تعطیلی مدارس ابتدایی تکذیب شد
بازار تاریخی را حفظ کنیم
ضرورت همراهی همه دستگاه‌ها و مردم در اجرای برنامه‌های عفاف و حجاب
تأمین ۶۰ هزار دوز واکسن تب برفکی در چهارمحال و بختیاری
هشدار کم‌آبی در استان همدان؛ صرفه‌ جویی تنها راه عبور از بحران
دستاوردهای پژوهشی اولویت های استان و جنبه کاربردی داشته باشند
شهید طالب ابراهیمی الگوی دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف است
پایداری جوی در استان تا ۱۰ روز آینده
وصول ۳۶ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با گزارش‌های مردمی
فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران در حال شکل‌گیری است
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امامی، آذرپیرا و زارع به دیدار فینال راه یافتند - قاسم پور در دیدار رده بندی
قطعی آب در برخی مناطق شهر کرمانشاه
تشکیل کار گروه اضطرار آلودگی هوا
تعطیلی مدارس مشهد و مدارس شهری تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام، فردا شنبه اول آذر
غیر حضوری شدن مدارس برخی شهرهای آذربایجان شرقی
واکنش زلنسکی به توافق پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
آلودگی هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی
تعطیلی ۵روزه مهد‌های کودک و پیش دبستانی استان تهران
عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه
تعطیلی مقطع تحصیلی ابتدایی در ارومیه
زعفران، میراثی کهن برای آیندگان
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی
پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۳۰ آبان
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
وداع مردم فارس با شهدای گمنام  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
رقابت دانش آموزان رودباری در مسابقات قرآنی «آلا»  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)