به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ حسین چراغی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) با اشاره به وضعیت فعلی عمق آب بندر آستارا گفت: بندر آستارا به عنوان بندر استراتژیک و مهم در غرب استان گیلان از اهمیت بالایی برای تبادلات کالا از طریق بنادر استان برخوردار است، بنابراین نگهداری بندر در شرایط مطلوب و مورد نیاز متناسب با اندازه کشتی های موجود در خزر از اولویت های اداره کل بنادر گیلان محسوب می شود.
وی افزود : وضعیت بندر آستارا در حال حاضر برای ورود کشتی های متقاضی پهلودهی به بندر آستارا مناسب است.
چراغی با بیان مدت زمان ماندگاری لایروبی انجام شده افزود: برای لایروبی بنادر استان گیلان و بر طبق شرایط آبخور و رژیم رسوب در هر کدام از بنادر استان تجهیزات لایروبی تخصیص داده و بطور دوره ای و جدول زمانی معین لایروبی انجام می شود و هر جا که شرایط ویژه ای بوجود بیاید و نیاز به لایروبی باشد، تجهیزات لایروبی در آن منطقه مستقر خواهد شد.
وی تصریح کرد : تا زمان رسیدن به شرایط مطلوب عملیات لایروبی ادامه خواهد یافت. ماندگاری لایروبی در هر منطقه به موارد متعددی وابسته است که این عوامل در فصول و شرایط مختلف سال متفاوت است.
چراغی با اشاره به انواع لایروبی ها در بنادر تصریح کرد: در تمام دنیا لایروبی به دو روش انجام می شود نخست لایروبی احداثی که در مرحله ساخت و توسعه بندر انجام می شود و نوع دیگرلایروبی که از نظر حرفه ای به آن "لایروبی نگهداری" اطلاق می شود در دوره بهره برداری بر طبق شرایط و طبق جداول زمانبندی انجام می شود.
بنابراین بنادر برای ادامه فعالیت های دریایی و أیمن سازی کانال های ورودی و خروجی و همچنین حوضچه های بندر،لایروبی نگهداری را بطور مستمر در دستور کار خود دارند.
وی با اشاره به حضور شناور لایروب در آستارا خاطر نشان کرد: استقرار لایروب بطور ثابت در یک بندر تابع شرایط محیطی و متغیرهای گوناگونی است که این استقرار به موقع و بصورت پیشگیرانه انجام خواهد شد.
چراغی با تاکید بر شرایط قرارداد بهره بردار بندر آستارا و همچنین توسعه حمل و نقل کالا در این بندر، اظهار داشت: در نظر است با برنامهریزی کوتاه مدت، آبخور کانال ورودی این بندر به میزان مورد نیاز و متناسب با اندازه همه کشتی های موجود در دریایی خزر ارتقاء یابد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در این بندر فعالیت تخلیه و بارگیری فعال است و همچنین در طراحی این بندر، سه پست اسکله کالای عمومی و یک پست اسکله سوختی در نظر گرفته شده است که می بایست در برنامه زمان بندی شده در طرح توسعه این بندر از سوی بخش خصوصی اجرا شوذد.